Dieselbilen är mångas favorit. Men avgaserna ger höga utsläpp. Nu har forskare gjort en ny upptäckt. Vanligt vatten i dieseln kan minska utsläpp och förbrukning kraftigt – utan att motorn behöver byggas om.
Oavsett om det gäller skåpbilar, traktorer eller fartyg är diesel viktig. Men den är också smutsig. Avgaserna släpper ut kväveoxider och partiklar som påverkar både städer och människors hälsa. Men nu har forskare hittat en överraskande enkel lösning: tillsätt vatten och tensid i dieseln.
Studien är publicerad i tidskriften Carbon Research. Forskarna har gått igenom flera tidigare studier om vatten i diesel, så kallad “water-in-diesel-emulsion”, förkortat WiDE. Forskarna upptäckte att små mängder vatten i dieseln kan minska kväveoxider med upp till 67 procent och partiklar med 68 procent. Resultaten visade också möjligheter att göra dieselmotorer både renare och mer effektiva.

Så fungerar metoden WiDE
WiDE fungerar på ett enkelt sätt: diesel blandas med 5 till 20 procent vatten. Där tillsätter man tensid, ett ämne som gör att vätskorna håller ihop. Enligt studien kan vissa sådana blandningar kan vara stabila i upp till 60 dagar. Men inte varje blandning håller automatiskt så länge.
I motorns cylinder gör vattnet två saker. Det sänker förbränningstemperaturen, vilket minskar mängden kväveoxider. Samtidigt förångas vattendropparna, vilket kallas för mikroexposion. Dessa mikroexplosioner finfördelar bränslet. Det gör förbränningen mer fullständig och det bildas mindre partiklar.
Mikroexplosionerna gör också att luft och dieseln blandas bättre, vilket ökar motorns effektivitet. Den termiska verkningsgraden – alltså hur mycket av bränslets energi som omvandlas till kraft – kan bli upp till 12 procent högre. Samma mikroexplosioner ger alltså både renare avgaser och högre motoreffektivitet.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















