Elbil laddade i snigelfart – drog handlare till ARN

Biljätten lovade trefas men elbilen hade bara enfas. Kunde bara laddas med långsamma 3,6 kW. Bilägaren ville häva köpet, men bilhandlaren vägrade. Nu har ARN avgjort fallet.

En skåning var på jakt efter en ny bil. Han fick upp ögonen för en elektrisk MG ZS hos Hedin Automotive, som är Sveriges största bilhandelskedja. Han ville ha trefasladdning och handlaren lovade honom detta. Elbilen hade bara 1900 mil på mätaren.  
– Företaget uppgav att bilen hade 3-fasladdning (11 kW AC), vilket påverkade hans beslut att köpa just den bilen. Redan dagen efter köpet upptäckte han fel med laddningen och kontaktade företaget, står det i anmälan till ARN.

Det här var inte bra. Kunden hade hoppats kunna snabbladda vid hemmet. Nu kunde elbilen bara laddas med 3,6 kW. Han vände sig till Hedin Automotive och klagade. 
– Bilen har endast 1-fasladdning. Det innebär betydligt längre laddningstider och påverkar vardagslivet avsevärt, särskilt med hemmaladdning där det finns 3-fas. Denna typ av fel påverkar både användbarheten och andrahandsvärdet. 

MG:n som mannen köpte kunde bara laddas med 3,6 kW, trots att bilhandlaren lovat 11 kW.

Bilhandlaren erkänner misstaget. Man gav honom fel uppgifter vid bilaffären. Däremot tycker de inte att det är tillräckligt allvarligt för att köpet ska hävas. 
– Företaget lämnade felaktig uppgift om 3-fasladdning. Bilen är dock fullt fungerande enligt tillverkarens specifikationer. Skillnaden i laddkapacitet påverkar laddtiden, men inte fordonets säkerhets- eller huvudfunktion som elbil, svarar Hedin Automotive. 

Dessutom upptäckte bilköparen att hans nya MG inte var uppkopplad mot det nya 4G-nätet. Istället var bilen kopplad till det gamla nätet som började stängas ner den första december i år. Det innebär att bilen kommer att förlora en rad funktioner. En av dem är eCall som är lagstadgad i EU och innebär en anmärkning vid besiktningen. 
– Bilen har endast koppling till 2G/3G-näten. När de har stängts ned kommer bilen inte att ha tillgång till eCall-systemet, står det i anmälan.

Konsumentverket har uppmanat bilhandlare att upplysa kunden om att 2G- och 3G-nätet är på väg att släckas ner. Ändå tycker Hedin Automotive att de inte har gjort något fel.
– Bilen är utrustad med ett eCall-system som var godkänt vid tillverkning och försäljning. Det är korrekt att eCall-systemet i fordonet använder 2G/3G, vilket fungerade perfekt vid köpet och som även fungerar i dagsläget, svarar Hedin Automotive.

Kunden vill att Hedin Automotive ska betala tillbaka köpesumman. Och att de ska stå för mellanskillnaden vad det kostar att köpa en nyare MG ZS.
– Företagets erbjudande om inlösen innebär att företaget tar tillbaka bilen för mindre än vad han betalade för den. Det är inte rimligt eftersom köpet aldrig hade skett om inte företaget hade gett fel information, står det i anmälan.

Hedin Automotive tycker inte att det är så allvarligt. Visst hade bilen brister som de inte upplyste honom om vid köpet. Men det är inte tillräckligt för att göra väsen av. 
– Den information som lämnades vid köpet, även om den delvis varit felaktig, innebär inte att det föreligger ett sådant väsentligt fel som innebär att det finns grund för hävning, svarar Hedin Automotive. 

Allmänna reklamationsnämnden går igenom all dokumentation. Till slut kommer de fram till att köparen har rätt att häva köpet. Han ska betala 12 kronor per körd mil som ska dras av köpesumman på 208 000 kronor och Hedin Automotive har ansvar att hämta bilen.
– Nämnden konstaterar att felet inte går att avhjälpa och anser att det är fråga om ett allvarligt fel eftersom det tar drygt tre gånger så lång tid att ladda en bil med 1-fasladdning jämfört med en bil med 3-fasladdning. N N har därför rätt att häva köpet, beslutar ARN.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt