Nya svenska supervägen dyrare än Öresundsbron

Förbifart Stockholm blir dyrare än Öresundsbron. Redan nästa år öppnas en del av nya supervägen.
– Enligt våra beräkningar kommer allt vara klart 2030, säger projektledare Camilla Magnusson.

Ända sedan medeltiden har transporterna i Stockholm varit ett bekymmer. Staden anlades på öar och under århundradena blev båttransporter det naturliga för människor och varor att färdas genom den framväxande staden. 

I vårt tidevarv fungerar det inte med skepp och båtar. Trafiken i Stockholm är ett evigt bekymmer för alla som bor och passerar förbi. Därför har staten med Trafikverket i spetsen sjösatt ett gigantiskt projekt. En motorväg på 21 kilometer som nästan går helt under jord. Den är mycket dyrare än Öresundsbron. Vår förbindelse från Malmö till kontinenten kostade bara 38 miljarder kronor när den öppnades vid tiden för millennieskiftet. Medan den monstruösa motorvägen förbi Stockholm kommer att sluka minst 53 miljarder kronor innan pamparna klipper banden. Justerat för inflationen och i dagens penningvärde är dock Öresundsbron några miljarder dyrare. Men det återstår att se vad slutnotan landar på för Förbifart Stockholm.

Så här kommer nedfarten att se ut vid Kungens Kurva, söder om Stockholm. Bild: Trafikverket

Det är inte konstigt att den är så dyr att bygga. Den nya motorvägen går nästan helt under jord. Av dryga två mil är hela 18 kilometer en tunnel. Ingenjörerna har sprängt sig fram under Mälaren och nu har man kommit fram till Kungens kurva i söder. Det är en motorvägstunnel helt i klass med de berömda tunnlarna från Alperna. Men istället för att passera genom höga snötäckta berg, ska bilarna istället köra under Mälarens dyiga botten. 

Att det blir en gigantisk tunnel är inte konstigt. Förbifart Stockholm sträcker sig genom naturreservat och ovärderlig natur. Fram till det första spadtaget togs var den ett hett debattämne. Den nya motorvägen hotade naturvärden som riskerade att gå förlorade.

Redan nästa år öppnas delen mellan Häggvik och Hjulsta. Hela tunneln sträcker sig från Häggvik i norr till Vårby söder om Stockholm. När Förbifart Stockholm öppnar får Ekeröborna två nya anslutningar till fastlandet, en norrut och en söderut. Då blir det mindre trafik för kungen förbi världsarvet Drottningholm.

Många stormar

Sedan det första spadtaget togs har det också stormat kring den nya supermotorvägen. Trafikverket har fått svidande kritik. Flera entreprenörer har tvingats bort. Prislappen rusar iväg och problemen avlöser varandra. 

Så var det också med Öresundsbron. Fram till det högtidliga öppnandet var det fullt slagsmål mellan makthavare som ställde sig på varsin sida om projektet. Miljöminister Olof Johansson avgick till och med i protest mot bron. Den anklagades för att förstöra naturen, mörda fiskarna och slå ut både järnväg och fartygsförbindelser. 

Nyligen besökta infrastrukturminister Andreas Carlson och Svenskt Näringslivs ordförande Jacob Wallenberg tunnelbygget. Foto: Trafikverket

När den sedan öppnades lät det annorlunda. Till och med Mikael Wiehe tyckte att den var fantastisk. Och sedan dess har Öresundsbron levt lyckligt i alla sina dagar. Kanske blir det samma sak för Förbifart Stockholm. Nyligen bjöd Trafikverket in bland andra infrastrukturminister Andreas Carlson för att ta en titt på den första sträckan. Den mellan Häggvik och Hjulsta.

– I förslaget föreslår vi även viktiga satsningar i området kring Märsta och Arlanda, bland annat kapacitetsförstärkning av E4 till och från Arlanda. Vi tar härmed ett helhetsgrepp om transportsystemet och investerar i vardagsresandet, näringslivets konkurrenskraft och Sveriges beredskap, säger Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.

Samtidigt går Trafikverket ut och meddelar att öppnandet sker tidigare än förväntat. En liten bit av vägen kommer att vara klar för trafik redan hösten 2026.
– Det är just den mellan Häggvik och Hjulsta som vi ska öppna redan då. Det innebär att man kan köra på E18 i Hjulsta, säger Camilla Magnusson.

Den andra etappen är långt ifrån klar. Det kommer att dröja ytterligare fyra år innan hela Förbifart Stockholm öppnar. Och då är asfalten på den första etappen så sliten att den behöver lagas.
– Enligt tidsplanen ska det vara klart 2030, säger Camilla Magnusson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt