150 000 Saabar skrotade på 10 år. Men att skrota sin Saab kan vara ett stort misstag.
– Saabar kommer att bli mer värdefulla genom åren, säger Michael Luft på Bilweb Auction.
Varje dag skrotas närmare 30 Saab-bilar i Sverige. På tio år har över 150 000 Saabar skrotats bort. De blir en allt ovanligare syn på vägarna. Nu börjar många oroa sig att den svenska bilen ska försvinna. Tommy Larsson är en pensionerad byggnadsarbetare med passion för Saab. Han sitter hemma i Borås och är ängslig sig för att Saabarna ska ta slut.
Han har en uppmaning till alla som ska skrota sin Saab. Det finns de som kan tänka sig att ta hand om bilen om du skänker bort den eller säljer den för en symbolisk summa.
– Jag tycker att man ska ta hand om dem istället för att skrota. Om man har en gammal Saab så lämna den inte till skroten, hör av dig till någon som är intresserad och kan göra iordning den, säger han.

Fortfarande finns 187 000 Saabar kvar, men beståndet krymper för varje dag. Många begriper inte att de kan sitta på en guldgruva. Gamla Saabar är dyra nuförtiden. Samlare och fantaster bjuder hejdlöst för att komma över en raritet från det försvunna bilmärket.
– Saabar kommer att fortsätta stiga med fem till tio procent per år, kommande tre till fem åren, det är min bedömning, säger Michael Luft.
Tommy Larsson har också varit ung en gång i tiden. Under det tidevarvet gick man ofta i pappas fotspår. Unga svenska gossar köpte samma märke som pappa. Det hade Tommy också gjort, om det inte varit så fasligt dyrt.
– Jag köpte min första Saab som tjugoåring. Det var en röd V4 från 1968. Pappa hade en Opel och det var tänkt att jag också skulle ha en sådan. Men den blev för dyr. Då blev det en Saab istället.
Han gjorde i ordning sin budgetbil och fick ett drömåk. Nu ruvar Tommy på den här tanken i modern tid. Om alla Saabägare tog ansvar och inte skrotade sin bil. Då skulle de rulla längre på våra gator.
– Den piffade jag upp och ordnade så att den blev väldigt fin. Och oj, vad glad jag var för bilen, säger Tommy drömskt.


Den här V4:an för länge sedan tände gnistan i Tommys hjärta. Förutom ett snedsteg och vänsterprassel hos Volvo, har han sedan dess varit Saab evigt trogen.
– Det har varit många, en 900 T8 Special från 1989 är en av de finaste jag har haft. Det var en väldigt fin bil och så roligt vi hade i den.
Det är en av många Saabar som blivit otroligt värdefull på senare år. Tillsammans med 900 cabriolet ligger de högt i pris om man tittar på nätet.
– Jag går ut på nätet flera gånger om dagen för att se om det finns några fina Saabar ute, säger Tommy
Hans idé att rädda Saabar är inte bara en kulturhistorisk gärning. Det skulle även kunna ge en hel del klirr i kassan.
– Andra Saabmodeller som kommer att stiga är 9000 Turbo och alla Aeromoddeller, framförallt de som är i välvårdat originalskick och körda max 10000 mil. Det finns många som vill ha en riktigt fin Saab i sin samling och betalar gärna för detta, säger Michael Luft.
De mest värdefulla modellerna är:
Saab 96, tvåtaktare i Monte Carlo och Sportutföranden: Säljs för 250-400.000 kr.
Saab 99 Turbo från 1977 till 1980 och efterföljaren Saab 900 Turbo från 1979 till 1994: Särskilt Aero-modeller och jubileumsmodeller samt de orenoverade bilar som är i fint välvårdat originalskick. Dessa bilar kostar idag runt 300.000 kr och ibland mer och förväntas öka i pris med uppskattningsvis fem till tio procent per år de kommande åren.

Saab 900-cabriolet modellerna från 1986 till 1993: Särskilt de med turbo och välvårdade som gått under 10-15.000 mil. Riktigt fina kan kosta upp till 400.000 kr.
Saab 93-cab från 2003 till 2011: Är också eftertraktade och värdefulla. Runt 250 000 kr kostar en riktigt fin bil. De två sista årsmodellerna 2010 och 2011 är dyrast då dessa byggdes i Sverige. Tidigare gjordes de i Österrike 2003-2009. Jubileumsmodeller och lågmilare av dessa cabbar har sålts för mellan 400.000 och upp till över 600.000 kr.
Så många Saabar finns kvar i Sverige
9-3: 1998 – 2014
70 760
9-5: 1997 – 2012
60 259
900: 1979 – 1998
20 722
9000: 1985 – 1999
13 889
96: 1960 – 1980
10 527
99: 1968 – 1984
6 859
95: 1959 – 1978
1 818
90: 1984 – 1987
1 155
93: 1956 – 1960
561
Sonett: 1956 – 1974
427
92: 1948 – 1956
238
9-7X: 2005 – 2009
125
Saab-Lancia 600: 1980 – 1986
59
9-4X: 2011 – 2012
40
9-2X: 2005 – 2006
12
Källa: Car.info

LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















