Lyxbilen kostade över en miljon 2012. Mercedes kallade modellen en av företagets största framgångar. Idag finns bilen till salu – tio gånger billigare.
Mercedes lanserade den stora SUV:en ML 1998. Då hade de troligtvis ingen aning om vilken succé modellen skulle bli. Kort efter kom också BMW X5, deras första generation E53 började tillverkas 1999. Tillsammans byggde biljättarna upp en helt ny nisch: stora premium-SUV:ar. En bilklass som på kort tid blev bland det hetaste i bilvärlden. Lite längre fram, 2012, var ML inne på sin tredje generation.
Designchefen Bruno Sacco spelade en viktig roll i utvecklingen av ML. Enligt historien var det hans förslag som godkändes. Bruno Sacco hade hittat ett sätt att kombinera det klassiska Mercedes-utseendet med en viss robusthet. Ett utseende som påminde om terrängfordon, men utan att överdriva. Den färdiga bilen inte såg alls ut som en fyrkantig Jeep. Mer som en elegant SUV. Och resultatet blev en M-klass som Mercedes själva kallade för “en av de största framgångshistorierna i Mercedes produktinitiativ under 90-talet.”


Med åren utvecklades bilen. Den tredje generationen kom 2012 och var en drömbil för många. Men för de flesta stannade det också vid just drömmen. Bilen kostade upp till 1,1 miljon kronor, enligt Car Info. Men för de pengarna fick man också en imponerande bil. Den var stor, säker och bekväm. Den var riktigt lyxig och mycket bra framkomlighet.
Men idag har priserna sjunkit till en nivå som gör ML tillgänglig för många fler. Idag finns modellen till salu för 99 000 kronor på Blocket för årsmodell 2011. För den som vill satsa på omtalade den tredje generationen, finns en ML 350 för 169 000, även på Blocket. Och de flesta andra som producerats efter 2012 får man för långt under 200 000 kronor. Men trots ett bra pris, är det viktigt att vara noggrann inför köpet.


En medlem på forumet Benzworld uppger att ramen på hans äldre ML‑modell fått rost, och en annan rapporterar rost i bromsledningarna. Det kan därför vara klokt att inspektera bilen om man vill köpa, även undersidan. Om rost inte finns kan bilen vara ett mycket bra fynd – på en modell som Mercedes själva kallar en av deras största framgångar.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















