Biljätte mot strömmen: Satsar på nya V8-motorer

Nyligen sas 1 200 anställda upp i General Motors elbilsfabrik. Nu gör GM något ingen väntat sig. Mitt i krisen satsar biljätten miljarder på helt nya V8-motorer.

General Motors gör ett drag som få såg komma. Samtidigt som elbilsmarknaden i USA faller fritt och företaget säger upp tusentals anställda satsar bolaget på en helt ny generation stora V8-motorer.
– GM har meddelat att det kommer en sjätte generation Small Block-motorer. Inga produktdetaljer har delats. Vi kan inte kommentera spekulationer om motorstorlek, säger General Motors till GM Authority.

Men mycket tyder på att något stort är på väg. GM med två nya V8:or som ska ta över efter dagens motorfamilj. Enligt uppgifter i amerikanska branschtidningen GM Authority handlar det om två klassiska bensinmotorer på 5,7 och 6,6 liter. Den mindre ska främst användas i pickuper och fullstora SUV:ar som Silverado, medan den större kan bli hjärtat i kommande prestandabilar. Däribland nästa generations Corvette.

General Motors 6.6L V-8 L8T

Motorns konstruktion går dessutom tvärtemot utvecklingen i resten av branschen. GM behåller sin klassiska V8-konstruktion med samma grunddesign som de använt sedan 1950-talet. En 90-graders V8 med enkel och beprövad ventilteknik. Samtidigt ska den dra mindre bränsle, ge mer kraft och gå mjukare än tidigare.

Företaget investerar omkring nio miljarder kronor i fabrikerna som ska bygga de nya motorerna. Det handlar om ett av GM:s största förbränningsmotorprojekt på länge. Men satsningen på nya V8:or sker inte i ett vakuum. Samtidigt som GM utvecklar sina största bensinmotorer på över ett decennium, går elbilsdelen in i en kris utan motstycke vilket Carup skrivit om.

1 200 anställda i GM:s elbilsfabrik Factory Zero i Detroit sas upp i slutet av oktober.

När det federala elbilsbidraget på motsvarande cirka 70 000 kronor togs bort rasade försäljningen i USA. I oktober föll den med 43 procent jämfört med förra året och med hela 60 procent från månaden innan. GM:s svar blev drastiskt. 1 200 anställda i elbilsfabriken Factory Zero i Detroit sägs upp, samtidigt som fabriken stänger i drygt sex veckor.

Ytterligare 550 förlorar jobbet i GM:s batterifabrik i Ohio. Och runt 1 500 personer permitteras tillfälligt i Ohio och Tennessee.
– Vi justerar vår elbilskapacitet på grund av en långsammare utveckling på kort sikt, har företaget tidigare uppgett.

GM bromsar nu hårt i elbilsproduktionen samtidigt som man pumpar miljardbelopp in i nya stora V8:or. Det är tydligt att företaget förbereder sig för en framtid som inte går i en enda riktning. Och det kanske mest överraskande av allt är att de nya motorerna kan bli mer bränslesnåla än dagens V8:or, med upp till tolv procents förbättring mot 2019 års nivåer enligt GM Authority.

Uppgifterna pekar också på något som väcker extra intresse bland motorälskare. 6,6-litersversionen tros kunna hamna i nästa Corvette. Prototyper med bred kaross och täckta motorutrymmen har redan synts runt testbanorna i USA. Med elbilsmarknaden på väg in i en perfekt storm och utvecklingen av nya bensinmotorer som går på högvarv tyder mycket på att GM växlar om för att klara båda världarna samtidigt.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt