Panikrusning till däckbyte: ”Inte en enda tid kvar”

Panikrusning till däckverkstäderna. I helgen slår halkan till – men många har skjutit upp bytet in i det sista.
– Folk ringer som tokiga för att skifta sina däck och nu har vi fått så fullt upp att det inte går att prata, säger Oskar Bech, säger Oskar Bech på Däckpartner i Kristianstad.

I Norrland har alla redan skiftat. Men i landets sydligaste hörn har hösten varit ljum och mild. Den här veckan kom meteorologerna ut med köldvarning. Redan på fredagen och i helgen kommer det att bli kallt och risk för halka hela vägen ner till Ystad.
– Då är det precis som vanligt. Folk ringer som tokiga för att skifta sina däck och nu har vi fått så fullt upp att det inte går att prata, säger Oskar Bech. 

Fram till förra veckan hade han inte skiftat mer än 20 procent av hjulen på sitt däckhotell. Då stod Oskar och kollegorna nästan sysslolösa. Man väntade på den stora anstormningen.
– Nu är det helt fullt, vi har inte en enda tid över och måste ta in extra personal för att klara av detta, säger Oskar Bech.

Många sköt upp däcket under värmen tidigare i november. Nu är det panikrusning till däckverkstäder när halkan är på väg att slå till.

Däckbranschen har i flera år försökt förlänga skiftestiderna. Man vill ge verkstäderna mer möjlighet att byta folks vinterdäck under lugnare former. Just nu säger lagen att vinterdäcken ska sitta på 1 december, men det är på förslag att skjuta fram det till 10 november. Men i år hanns inte lagen med.
– Det blir kaos varje år när kylan kommer. Om man fick längre tid på sig skulle det inte behöva bli på det här viset för verkstäderna, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

Slår hål på en myt

På Däckpartner i Kristianstad tror man inte att det bara handlar om att folk är dåliga på att planera. Att de flesta kunderna väntar till sista sekunden handlar också om en inbillad snålhet.
– Många tror att vinterdäcken slits fortare om de sätter på dem sent. Men det är inte sant. Det är snarare tvärtom. De har legat ett tag och behöver rulla ungefär hundra mil för att få bort det översta lagret så att de tar ordentligt, säger Oskar Bech.

Skifta till vinterdäck vid en viss temperatur. Då hinner däcken slita bort ytlagret.
– Om man vill att vinterdäcken ska vara förberedda när kylan kommer så ska man vara tidigt ute. Om man skiftar när temperaturen faller under ungefär sex grader kommer däcken att rulla tillräckligt länge för att de ska vara förberedda när det blir minugrader eller snö.

Nu är det små marginaler för däckverkstäderna. Varje kund får mellan femton och tjugo minuter. Sedan måste de betala och försvinna. Ibland dyker det upp kunder som inte alls är förberedda.
– Sedan har vi de som sitter hemma med dåliga vinterhjul. De har haft ett halvår på sig att byta dessa, men så kommer man i sista sekunden, säger Oskar Bech.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt