Dina vinterdäck avslöjar mycket mer än du tror. Här är de okända symbolerna och koderna som många bilister missat. Därför är de viktiga att hålla koll på.
Just nu är det högtryck på Sveriges däckverkstäder. Kylan är redan här och nästa vecka blir det ännu kallare och risk för snö. Har du inte satt på vinterhjulen är det hög tid. Dina vinterdäck innehåller ett antal koder och symboler som avslöjar mer om däcken än du tror. Till exempel är det viktigt att veta hur gamla däcken är. En bilist fick nyligen rätt i ARN efter att ha köpt sex år gamla däck.
Experter råder att inte ha däck som är äldre än sex år, men har de förvarats svalt kan de hålla längre. Genom titta på däckets DOT-märkning kan du se både vilken vecka och vilket år de är tillverkade (se mer längre ner). Men koder och symboler på däcken avslöjar mycket mer än bara deras ålder. Här är en genomgång så du kan tyda vad som står på dina däck.
Detta betyder märkningarna på dina vinterdäck

Altopp / Snöflinga – ett krav
Från och med den 1 december 2024 är det nya skärpta krav på användningen av dubbfria vinterdäck under vintertid. För att du ska få använda ett dubbfritt vinterdäck på bilar och släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo krävs det att däcket ska vara märkt med symbolen ”alptopp/snöflinga” – ett berg med tre toppar och snöflinga. Symbolen kan även i vissa sammanhang benämnas 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).

Isgreppsmärkning
Det dubbfria vinterdäcket kan även ha en ”isgreppsmärkning” med en streckad issymbol, vilket innebär att däcket är testat och har klarat specifika gränsvärden vad gäller grepp på is. Denna märkning är däremot inte obligatorisk för vinterdäck. Men i vissa fall sitter de på så kallade nordiska vinterdäck som är säkrare i svenska vinterförhållanden.
För att ett däck ska få isgreppsmärkningen ska det klara ett isgreppstest som grundar sig på den internationella isgreppsmetoden (ISO 19447). För att få godkänt i testet ska däcket ha minst 18 procent bättre gränsvärden än jämförelsedäcket (standard ASTM F2493).

DOT-nummer – avslöjar åldern
Det är inte bara mönsterdjupet som avslöjar om ett däck är säkert eller inte. En viktig faktor är däckens ålder. Och precis som livsmedel, har däcken en tydlig datumstämpel. Det kallas DOT-kod och är en fyrsiffrig kod som finns på däcksidan och visar när däcket är tillverkat.
Om däcket har koden 3118 betyder det att det tillverkades vecka 31 år 2018. Koden gäller både sommardäck och vinterdäck. Problemet med gamla däck är att med tiden förlorar gummit de egenskaper det har som nytt. Däcket blir då hårdare, och ger sämre grepp. Vissa däckexperter hävdar att däcken bör bytas ut efter sex år, andra uppger att det går att köra längre om det förvarats svalt.

Däckdimension
Varje bil har en angiven däckdimension i registreringsbeviset som är den som bilen typgodkänts med. Ibland kan vinterdäcken ha en annan dimension. Dimensionen anges i formatet 225/50-R 17 98H. 225/50-16, visar att däcket är 225 mm brett, har en profil på 50 och passar en fälg i storleken 17 tum. R står för radialdäck. 98 visar belastningsindex och bokstaven H visar hastighetsindex.
Belastningsindex
Däckets belastningsindex finns också på sidan av däcket. Siffrorna avslöjar hur mycket vikt ett däck kan bära vid normalt däcktryck. Ju högre numret är, desto tyngre bil klarar däcket. Om däcket till exempel har index 100 innebär det att däcket klarar en belastning på 800 kg. (Tänk att bilen har fyra hjul). Du kan se vilka belastningsindex olika index klarar i tabellen nedan. Detta är särskilt viktigt om du kör en tung bil, till exempel en större elbil. Det händer att bilägare köper däck med för lågt belastningsindex och glömmer att kontrollera indexet. Ditt belastningsindex finns angivet i bilens registreringsbevis och instruktionsbok.
Tabell över belastningsindex
Index som står på däcket och godkänd belastning i kg
| Index | kg | Index | kg | Index | kg |
| 50 | 190 | 90 | 600 | 130 | 1900 |
| 51 | 195 | 91 | 615 | 131 | 1950 |
| 52 | 200 | 92 | 630 | 132 | 2000 |
| 53 | 206 | 93 | 650 | 133 | 2060 |
| 54 | 212 | 94 | 670 | 134 | 2120 |
| 55 | 218 | 95 | 690 | 135 | 2180 |
| 56 | 224 | 96 | 710 | 136 | 2240 |
| 57 | 230 | 97 | 730 | 137 | 2300 |
| 58 | 236 | 98 | 750 | 138 | 2360 |
| 59 | 243 | 99 | 775 | 139 | 2430 |
| 60 | 250 | 100 | 800 | 140 | 2500 |
| 61 | 257 | 101 | 825 | 141 | 2575 |
| 62 | 265 | 102 | 850 | 142 | 2650 |
| 63 | 272 | 103 | 875 | 143 | 2725 |
| 64 | 280 | 104 | 900 | 144 | 2800 |
| 65 | 290 | 105 | 925 | 145 | 2900 |
| 66 | 300 | 106 | 950 | 146 | 3000 |
| 67 | 307 | 107 | 975 | 147 | 3075 |
| 68 | 315 | 108 | 1000 | 148 | 3150 |
| 69 | 325 | 109 | 1030 | 149 | 3250 |
| 70 | 335 | 110 | 1060 | 150 | 3350 |
| 71 | 345 | 111 | 1090 | 151 | 3450 |
| 72 | 355 | 112 | 1120 | 152 | 3550 |
| 73 | 365 | 113 | 1150 | 153 | 3650 |
| 74 | 375 | 114 | 1180 | 154 | 3750 |
| 75 | 387 | 115 | 1215 | 155 | 3875 |
| 76 | 400 | 116 | 1250 | 156 | 4000 |
| 77 | 412 | 117 | 1285 | 157 | 4125 |
| 78 | 425 | 118 | 1320 | 158 | 4250 |
| 79 | 437 | 119 | 1360 | 159 | 4375 |
| 80 | 450 | 120 | 1400 | 160 | 4500 |
| 81 | 462 | 121 | 1450 | 161 | 4625 |
| 82 | 475 | 122 | 1500 | 162 | 4750 |
| 83 | 487 | 123 | 1550 | 163 | 4875 |
| 84 | 500 | 124 | 1600 | 164 | 5000 |
| 85 | 515 | 125 | 1650 | 165 | 5150 |
| 86 | 530 | 126 | 1700 | 166 | 5300 |
| 87 | 545 | 127 | 1750 | 167 | 5450 |
| 88 | 560 | 128 | 1800 | 168 | 5600 |
| 89 | 580 | 129 | 1850 | 169 | 5800 |
Hastighetsklasser
Hastighetsindexet på däcket består av en bokstav som står för tillåten maximal hastighet som däcket klarar av. Bokstaven “T” står för 190 km/h och “H” står för 210 km/h.
| J | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y |
| 100 | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 |

Slitagevarnare
På vissa däck finns slitindikatorer för mönsterdjupet som sitter i däckets mönster eller på däcksidan. De kan ha formen av bokstäverna “TWI”, en liten bild, siffra eller logotyp eller bara en upphöjning. Det är tydligt i lagstiftningen om däckens mönsterdjup. Om däcket inte har någon indikator kan du mäta dem
– Lagen säger att vinterdäck ska ha minst tre millimeters mönsterdjup på vinterdäck, säger Lasse Dahlqvist, expert hos Däckspecialisternas Riksförbund.
Ett vinterdäck med fyra millimeters mönsterdjup har inte långt kvar och då börjar det bli hög tid att byta. Snart kommer det att bli nedslitet och därmed olagligt.
– Sedan får man ta med i beräkning hur mycket det slits. En normal bilist sliter ungefär en till två millimeter per säsong, säger Lasse Dahlqvist.

Energimärkning
När däcken är nya finns en papperslapp som visar vilken energiklass de håller i olika väglag. Där anges också att de är märkta med alptopp/snöflinga och isgreppsmärkning, samt vilken bullernivå de håller.
Rotationsriktning
Däckets rotatninsrikting markeras oftast på däcksidan med en pil samt orden “Rotation” eller “Direction”. Denna markerar i vilken riktning däcket måste monteras.
Tillverkningsland
Om du skulle vara intresserad av var ditt däck kommer ifrån går det att se på däckets sidovägg där det ofta står namnet på landet däcket tillverkades i.
ECE-typgodkännande / E-märkning
Om ditt vinterdäck har ett E markerat på sidan betyder det att däcket har testats och uppfyllt europeiska säkerhetsstandarder. Bakom E:et kan det även stå en siffra som visar vilket land däcket godkändes i.
Gul och röd prick
Det finns ofta en gul och en röd prick på däcken. Detta är en märkning som förenklar jobbet i verkstaden när däcken ska monteras och hjulen balanseras.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















