Elbilar svämmar över – räddas med 3D-printer

Läckande kylvätska knäcker dyra elbilar. Nu slår den finske mekanikern Jesse Haapala tillbaka – och visar hur han själv löst problemet med elbilarnas motorer.
– Om du inte gör något åt det här riskerar du ett totalt motorhaveri, säger Jesse.

Audi har bekräftat för Carup att motorerna i deras elbilar e-tron är byggda för att läcka kylvätska. En konstruktion som enligt tillverkaren ska ”smörja ett lager”. Den finske mekanikern Jesse Haapala har länge varnat för problemet och riktat hård kritik mot biltillverkarna. Läckan får motorerna att svämma över med kylvätska. Men nu har han hittat en lösning.
– Det här är inte ett slitagefel. Det är ett konstruktionsfel. Alla motorer jag har öppnat ser likadana ut, säger Jesse Haapala.

Felet har drabbat flera elbilsägare i Norden, främst med Audi e-tron, Mercedes EQC och flera andra. Den bakre elmotorn kan börja läcka redan efter några tusen mil och i värsta fall leda till ett totalt motorhaveri. En reparation som kan kosta 100 000 kronor.
– Jag har sett många bilar där motorn gått sönder helt på grund av vätskan. Det borde aldrig få hända, säger Jesse.

Enligt honom handlar det om en tätning i motorns roterande del som tillåter att en liten mängd kylvätska tränger igenom. Det ska enligt tillverkaren hålla tätningen smord. Men när vätskan blir för mycket riskerar den att skada lagren eller dränka motorn och orsaka dyra reparationer. I flera fall har vätskan till och med nått motorernas elektriska komponenter och lett till totalstopp. Audi e-trons bakre motor har redan en uppsamlingsburk, men på främre motorer och på Mercedes elbilar finns ingen lösning.

Jesse 3D-printade delen som han menar räddar motorn från ett totalhaveri. Den installeras direkt på motorns utsida och fungerar som en extra säkerhetsventil som fångar upp kylvätskan. Konstruktionen påminner om hur traditionella bilar har små dräneringshål för att förhindra att vatten och vätska tränger in.
– Med den här uppdateringen slipper man byta hela motorn. Det är en enkel lösning på ett dyrt problem, säger han.

Jesse 3D-printade delen som han menar räddar motorn från ett totalhaveri.
Med hjälp av den 3D-printade delen kan ett uppsamlingskärl sättas fast – och läckande vätska tömmas bort.

Haapala tror att problemet går att spåra till Teslas tidiga elbilar.
– De europeiska tillverkarna kopierade i princip Teslas gamla motorer från 2011. Tesla insåg problemet och bytte till oljekylning redan 2015. Men Audi och Mercedes verkar ha fastnat i den gamla lösningen, säger han.

Audi bekräftar att läckaget är en del av konstruktionen. Men flera ägare har rapporterat att läckaget ökat över tid och lett till motorbyten som kostat 100 000 kronor.
– Motorns konstruktion är sådan att kylvätskan skall läcka för att smörja ett lager, skriver Audis PR-chef Irene Bernald till Carup.

Enligt Jesse är senare generationer av elbilar redan uppdaterade med oljekylda motorer, men för tusentals elbilar på vägarna i Sverige och Finland kan det redan vara för sent.
– Om du inte gör något åt det här riskerar du ett totalt motorhaveri. Jag har sett alldeles för många som redan gått sönder, säger Jesse Haapala.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt