Milda hösten gör däck-kaoset värre. Däckfirmorna rustar för panikrusning när miljontals bilister skjutit upp däckskiftet.
– Folk väntar med att skifta och det kommer att bli en katastrof, säger Oskar Bech på Däckpartner i Kristianstad.
Det är den femte november och i Stockholm är det tretton grader varmt. Datumet för vinterdäck närmar sig med stormsteg. Samtidigt gör den milda hösten att många väntar.
– Många som har däcken hemma väntar till sista minuten. Den här hösten är det väldigt varmt, då väntar man ännu längre för att slippa utgiften, säger Anders Elf, på Däckia i Norrtull.
I Skåne är situationen ännu märkligare. Längst nere i södern har bilisterna knappt ens börjat tänka på att skifta däck. När det inte varit en enda frostnatt väljer många att spara på vinterdäcken och skjuta fram skiftet.
– Det är en väldigt konstig säsong. Vi har inte skiftat mer än 20 procent av däcken på vårt däckhotell, säger Oskar Bech på Däckpartner i Kristianstad.

I Kristianstad fick man en liten ovanlig rusning i början av hösten. Kanske var det däckbranschens larm om ny lag, som sedan inte kom. Sedan hände något och nu står allt helt stilla.
– Här började folk tidigt med att skifta. Sedan stannade allt av och nu väntar vi bara. Men så fort det blir kallt kommer folk att börja ringa och då blir det kaos, säger Oskar Bech.
Norrlänningarna är tidigt ute
Längst uppe i norr har de flesta redan skiftat. Men på sydligare breddgrader är man mer kyligare. Där väntar bilägarna gärna så länge de kan.
– Vi märker också stor skillnad. Kunderna är mer avvaktande och man väntar tills det börjar snöa, säger Anders Elf.

På Däckpartner i Kristianstad varnar man för konsekvenser. När kylan kommer innebär det långa köer och stora problem för däckverkstäderna.
– Det kommer absolut att bli kaos, plötsligt slår det om och blir kallt, då blir det rena katastrofen. Sedan har vi de som sitter hemma med dåliga vinterhjul. De har haft ett halvår på sig att byta dessa, men så kommer man i sista sekunden, säger Oskar Bech.
Det varma vädret ställer till oreda. När saker och ting inte är som det brukar. Då blir också allt upp och nedvänt.
– Det är märkligt vad varmt det är. Jag åker fortfarande motorcykel. Det finns alltid några som börjar skifta redan i oktober. Sedan har vi det stora flertalet som väntar in i det sista, säger Anders Elf.
Oskar Bech har inte varit med om något liknande.
– Det är väldigt lugnt, en konstig säsong. Det började tidigt med många skiften. Sedan bromsade det upp och nu vet vi inte vad som händer.
Det här gäller för vinterdäcken
• Vinterdäck krävs när det är vinterväglag från 1 december till 31 mars, men sitter i praktiken på bilen under hela perioden.
• Dubbdäck är tillåtna 1 oktober till 15 april, undantaget om det är eller förväntas bli vinterväglag även innan eller efter dessa datum.
• Minsta tillåtna mönsterdjup för vinterdäck är 3 millimeter.
• Välj dubbade eller dubbfria däck baserat på väglaget där du oftast kör.
• Sedan 2024 måste friktionsdäck ha alptopp-snöflinge-märkningen för att vara ett godkända.
Källa: M Sverige
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















