Nu börjar den kalla årstiden när räckvidden i elbilar krymper ihop. Men hur mycket tappar egentligen en elbil i kyla? Ett norskt jättetest av räckvidd i kyla ger svar.
Många som köper en elbil första gången blir förvånande att skillnaden mellan verklig räckvidd och tillverkarens angivna siffran enligt WLTP-normen kan vara stor. Allra mest påtagligt är det i kyla och vid körning i motorvägsfart. Orsaken är att WLTP-räckvidden fastställs i ett laboratorium där det är 23 plusgrader, vilket är optimala förutsättningar för en elbil. Tillverkarna behöver inte ange hur mycket bilarna tappar i kyla.
Men norska NAF och tidningen Motor testar varje år elbilar i kyla för att se hur de står sig mot de officiella räckviddssiffrorna. I årets test körde de 24 elbilar tills batteriet var helt tomt. I genomsnitt visade det sig att elbilarna som testades hade 18,4 procents lägre räckvidd. Under testet var det både minusgrader och bitvis fem plusgrader. Den som köper en elbil bör också tänka på att det inte är möjligt att köra batteriet helt tomt, så det verkliga räckviddsbortfallet ligger högre än 18,4 procent.

Den elbil som klarade kylan bäst var Polestar 3 som bara hade ett räckviddsbortfall på fem procent.Polestar 3 fick det näst bästa resultatet någonsin i vintertestet och kom 53,1 mil.
– Med slutstopp efter 531 kilometers körning hade Polestar 3 en avvikelse på 5,18 procent, den näst bästa siffran vi har fått under sex upplagor av vintertestet, uppger tidningen Motor som gjort testet.
Tesla Model 3 kom lika långt, men hade ett räckviddsbortfall på 24,4 procent. Störst räckviddsbortfall hade Peugeot E-3008, den kom 32 procent kortare än den officiella WLTP-räckvidden. Även flera riktigt dyra elbilar hade stora räckviddsbortfall. Elektriska lyxbilarna Porsche Macan och Audi Q6 e-tron hade båda ett tapp på 22 procent. Storsäljaren VW ID.7 GTX Tourer tappade 23 procent i kyla.
Så lång räckvidd har 24 elbilar i vintertemperatur
Bilarna är rankade efter lägsta avvikelsen jämfört med officiell WLTP-räckvidd
| Bilmodell | Officiell räckvidd enligt WLTP | Uppnådd räckvidd | Avvikelse, % |
| Polestar 3 | 560 | 531 | −5,18% |
| BYD Tang | 530 | 481,6 | −9,13% |
| Mini Countryman | 399 | 355 | −11,03% |
| Lotus Emeya | 500 | 436,3 | −12,74% |
| BYD Sealion 7 | 502 | 436,4 | −13,07% |
| Mercedes-Benz G-klasse | 443 | 380,8 | −14,04% |
| Kia EV3 | 590 | 499,1 | −15,41% |
| Porsche Taycan | 592 | 499,1 | −15,69% |
| BYD Seal U | 500 | 421 | −15,80% |
| Hongqi EHS7 | 540 | 452,3 | −16,24% |
| Smart #3 | 415 | 346,1 | −16,60% |
| Ford Explorer | 525 | 437 | −16,76% |
| NIO EL8 | 503 | 411,9 | −18,11% |
| Ioniq 5 | 546 | 436,3 | −20,09% |
| BMW i5 Touring | 497 | 392,4 | −21,05% |
| Volvo EX30 | 472 | 370,9 | −21,42% |
| Audi Q6 e-tron | 616 | 480,8 | −21,95% |
| Xpeng G6 | 550 | 429,3 | −21,95% |
| Porsche Macan | 552 | 428,6 | −22,36% |
| VW ID.7 GTX Tourer | 571 | 440,2 | −22,91% |
| Tesla Model 3 | 702 | 530,8 | −24,39% |
| Peugeot E-5008 | 488 | 361 | −26,02% |
| Voyah Dream | 482 | 343,8 | −28,67% |
| Peugeot E-3008 | 510 | 347 | −31,96% |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















