Svindyr kamrem påstods vara nybytt på problemmotor. Men bilen havererade. Men när en verkstad undersökte bilen visade sig bytet vara en bluff. Kvinnan gick till Allmänna reklamationsnämnden – nu har beslutet kommit – över ett år efter bilköpet.
En kvinna vände sig till en bilhandlare i Mellansverige. Hon var på jakt efter en bra begagnad bil. Kvinnan fastnade för en Ford 1.0 Ecoboost. Lacken glänste och den såg fin ut.
– Hon köpte den 29 augusti 2023 en Ford Focus, årsmodell 2013, för 72 000 kr av en lokal bilhandlare.
Bilen var tio år gammal och hade rullat över 12000 mil. Modellen är ökänd för sina besvärliga kamremmar. Den badar i olja och ett kamremsbyte kan kosta mellan 25 000 och 35 000 kronor. Handlaren visade dokument på att man hade bytt kamrem för bara ett par veckor sedan. Kvinnan tyckte det lät lovande. Hon slog till och gjorde affär.
– Den 23 december 2024 drabbades bilen av motorhaveri på grund av en defekt kamrem. Enligt varudeklarationen var kamremmen utbytt den 18 augusti 2023 vilket inte stämmer, står det i anmälan.
Klagade hos handlaren
Det var ett år och fyra månader efter köpet. Hon vände sig till bilhandlaren och klagade.
– Hon reklamerade felet till företaget och begärde avhjälpande, omleverans eller hävning. Företaget gick inte med på det utan invände att garantin hade gått ut, står det i anmälan.
Fords kamremmar är ökända på den här modellen. Det är mekanikernas mardröm.
– Det är den värsta bilen att byta kamrem på. De ligger i ett oljebad, dessutom är det väldigt trångt. Så det tar mycket tid och blir dyrt för bilägaren, säger mekanikern Hugo Kenger.
Allmänna reklamationsnämnden begär ett svar från bilhandlaren. Det enda som de säger är att de motsätter sig kravet. Enligt dem har garantitiden gått ut. Därför anser handlaren att man inte har ansvar för bilen längre.
– Näringsidkaren ansvarar för fel som fanns på varan när den avlämnas till konsumenten, även om felet visar sig först senare, ett så kallat ursprungligt fel. Ett fel som uppstår inom de första två åren från leveransen ska anses ha funnits vid leveransen om näringsidkaren inte kan bevisa motsatsen eller om detta är oförenligt med varans eller felets art, skriver ARN.
Köparen hade torrt på fötterna
Kvinnan gjorde en noggrann undersökning. Hon bad en utomstående verkstad att undersöka bilen. Då visade det sig att kamremmen inte var utbytt som handlaren lovade.
– Av varudeklarationen och kontantnotan framgår att bilens kamrem ska ha bytts ut den 18 augusti 2023, cirka två veckor före köpet. Denna uppgift är dock inte förenlig med utlåtandet från en auktoriserad handlare, av vilket framgår att kamremmen aldrig har bytts ut.
Nämnden går på bilköparens linje. Hon bevisar att företaget har lurat henne.
– Enligt nämnden har köparen därmed visat att det föreligger ett fel på bilen. Mot bakgrund av att bilen har drabbats av motorhaveri ett år och fyra månader efter köpet pga. defekt kamrem och felet inte är sådant att det kunde upptäckas tidigare, finner nämnden det visat att felet är ett ursprungligt fel som säljaren har att ansvara för.
Kostnaden för ett kamremsbyte skulle bli för dyrt. Därför beslutar nämnden att bilköparen har rätt att häva köpet.
– Vidare framgår att ett avhjälpande skulle medföra en kostnad som överstiger bilens marknadsvärde. Mot bakgrund härav och felets allvar finner nämnden att kunden har rätt till hävning, beslutar ARN.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















