Mirakel-dieseln finns i Sverige. Kan rädda gamla dieselbilar.
– Vi har haft drivmedel i mer än tjugo år som sänker NOx-värden och koldioxidutsläpp, säger Jörgen Henriksson på EcoPar.
Snart slår EU:s nya besiktningsregler igenom med full kraft. Experter över hela Europa varnar för att alla gamla dieselbilar kommer att bli underkända och kanske får körförbud.
– Har man inte Adblue på bilen så är risken betydligt högre att den inte klarar värdena. Om det inte finns Adblue så ligger du illa till när det blir NOx-mätningar, då sticker dina värden iväg skyhögt, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Konsekvenserna skulle bli ödesdigra för många svenska bilägare. Med en gammal dieselbil är risken stor att man tvingas skicka den till skroten.
– I Belgien har det ökat till 17 procent underkända för vissa fordonskategorier och det finns skäl att tro minst samma sak i Sverige, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Carup berättade om superdieseln Shell GTL som säljs i Danmark och sänker partikel- och NOx-utsläpp. Nu visar det sig att Sverige redan har ett mirakel-diesel. Det har funnits här i över tjugo år utan att man har hört talas om det.
– Jag talade med Transportstyrelsens särskilda utredare och man hade inte hört talas om detta, säger Jörgen Henriksson på EcoPar.
Han har rätt. Vi ringer runt till svenska experter och bensinföretag. Ingen har hört talas om det. Inte ens Transportstyrelsens särskilda utredare Anders Gunneriusson.
– Nej, jag har inte hört talas om detta, säger han.
Helt ren diesel
EcoPar säljer ett helt rent bränsle. Trots det är det nästan helt okänt.
– Enligt miljöbalken andra kapitlet, tredje och fjärde paragrafen står det att om det finns en produkt som är likvärdig och bättre ska man använda den, säger Jörgen Henriksson.
EcoPars GTL är likvärdig med Shells version. Det är samma tillverkningsprocess. Enda skillnaden är att göteborgarna var tidigare.
– Det är rent in och rent ut, det passar alla dieselmotorer. Vi säljer mycket till entreprenadföretag som ska köra inomhus, säger Magnus Thyni, vd för EcoPar.
Med EcoPar skulle gamla dieselbilar kunna rulla längre. Det räcker att tanka det här bränslet och så klarar man besiktningen.
– Det skulle förmodligen göra så att man klarar de nya besiktningskraven. Jag kan inte lova något, men det sänker som sagt både NOx och koldioxidutsläpp väldigt mycket, säger Magnus Thyni.
Shells GTL finns inte i Sverige. Men EcoPar gör det och den är likvärdig med sin utländska kusin. Bränslet är rent från svavel, aromatiska och polyaromatiska kolväten.
– Jag blev underkänd tre gånger i besiktningen och betalade dyra verkstadsräkningar, sedan fick jag höra om GTL och då gick den rakt igenom besiktningen, säger Kim Norrgren.
EcoPar kostar några ören mer än traditionell diesel. Men det är inte så det svider i plånboken.
– Vi har en pump här på kontoret, den är öppen under kontorstider. Annars kan man beställa 25-liters dunkar eller 200-liters fat, det är inga problem. Vi vill gärna kunna hjälpa alla som är intresserade av att köra miljövänligt och samtidigt inte släppa ut cancerogena ämnen, säger Magnus Thyni.
En del svenskar har redan börjat upptäcka Eco Par. Det finns vid en del båtmackar. Annars kan man ringa kontoret i Göteborg.
– Vi har redan en hel del privatkunder. Framförallt båtägare som vill ha ett rent bränsle. Med EcoPar kan du spilla i havet utan att det påverkar det marina livet, säger Magnus Thyni.
Det är inga problem att tanka EcoPar i något som drivs med diesel. Alla som tankar sin dieselbil måste säkerställa så att bilen klarar bränslet. Men enligt EcoPar ska det gå bra.
– En gammal dieselbil kan absolut gå på EcoPar, avslutar Magnus Thyni.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















