Skräckfel på elbilen: 153 000 kr för att laga

Skräckrapport från bilverkstaden: Volkswagens batterimoduler ruinerar bilägare. 
– Jag tror att det här kan bli Volkswagens nästa dieselgate, säger Uzico. 

Han är från Schweiz och berättar om ett katastrofbesked från verkstaden. Hans Volkswagen ID.4 måste byta batterimodul och priset är svindlande högt. Det kan kosta upp mot 100 000 kronor.
– Det här är något som drabbar många och det finns inte längre någon garanti, varnar han.

Problemet har kommit till Sverige. Fredrik Sundblad från Skurup åkte till Stockholm. På hemvägen började instrumentbrädan lysa rött.
– Vi skulle hem från Stockholm när varningslampan tändes. Det stod fel i elsystemet. Men det var inget problem att köra hem och folk sa till mig att det nog inte var något större problem, säger Fredrik Sundblad.

En schweizisk youtuber har också drabbats av felet med batterimoduler i sin fyra år gamla VW ID.4 elbil.

Han var inte så bekymrad över varningslampan. På moderna bilar tänds och släcks som om de vore hemsökta hus. Därför kom mekanikerns besked som ett katastrofbesked för den här skånska läraren. 
– Sedan skulle jag lämna bilen på service. När det var dags att hämta den kom en riktig chock. De hade ett kostnadsförslag på 153 000 kronor för att laga alla fel, säger Fredrik.

– Volkswagen har en långtgående batterigaranti på åtta år eller 16 000 mil, beroende på vad som uppnås först. I detta fall kan vi se att bilen har gått över 20 000 mil och har därmed klart passerat gränsen för denna garanti. 

Reparationen blev skräckdyr

Verkstadens lista var lång. Han hade massor med fel på sin fyra år gamla elbil som behövde repareras. Samtidigt var det en kostnad som stack ut och brände hål på hans näthinna. I röda siffror läste han om och om igen.
– Den största posten var den här batterimodulen, den skulle ensamt gå på 85 900 kronor för att byta ut, säger Fredrik Sundblad.

Volkswagen försvarar sig. Enligt dem är priset på Fredriks batterimodul rimligt.
– Det är svårt för oss att i detalj kommentera det pris som kunden fått då en verkstad har fri prissättning och priset inkluderar såväl material som arbete. Att byta ut en eller flera batterimoduler är ett omfattande arbete som kräver både specialutbildning och avancerad utrustning, vilket naturligtvis påverkar kostnaden, säger Marcus Thomasfolk. 

Fredrik Sundblads Volkswagen ID.4 måste repareras för 153 000 kronor efter 20 000 mil. Enbart en modul till batteriet kostar 85 900 kronor.

Fredrik Sundblad är upprörd. Han förstår inte hur en ganska ny bil kan kosta så mycket att reparera. När man sedan undersöker saken på forum för Volkswagenägare visar det sig att problemet är utbrett.
– Jag tycker att det är helt orimligt. Bilen är fyra år gammal och har precis rullat 20 000 mil. Det är inte vettigt att man ska åka på en reparation på 100 000 kronor precis när garantin hade gått ut. Då ringde jag till Din Bil och frågade om det fanns en Goodwill. De svarade att det inte fanns.

Nu hoppas Fredrik Sundblad att Volkswagen ska visa barmhärtighet mot en stackars skollärare från den skånska slätten. Han är inte ensam om detta och tillsammans tycker de drabbade att den tyska biltillverkaren ska visa solidaritet.
– Nu har jag hört av mig till Volkswagen Sverige och mitt ärende ligger där och väntar. Jag hoppas att det finns en Goodwill, för detta är helt obegripligt. Man ska inte behöva åka på sådana reparationer.

Känsliga uppgifter

Uppgifterna verkar känsliga. Hos Volkswagens verkstäder vill man inte kommentera de här priserna.
– Jag vet inte vem som sätter priser och vad som avgör vad saker kostar. Vi har de priserna att förhålla oss till, säger Mirza Hodzic, verkstadschef på Din Bil.

Volkswagenverkstaden varken kan eller vill svara på frågorna. Man har order uppifrån och kan inte göra något åt saken.
– Det är som vilka andra reservdelar som helst på en bil. Om det är en batterimodul eller en generator som går sönder. Sedan finns det de som kört länge utan att ha några problem. Det är svårt att säga varför en bil krånglar medan en annan inte gör det, säger Mirza Hodzic.

Fredrik Sundblad har däremot sin uppfattning klar. Han talar för alla som drabbats av de här vansinnespriserna på Volkswagens batterimoduler.
– Man ska inte köpa bilar som kostar 100 000 kronor att laga efter bara några år. När garantin dessutom precis har gått ut, slår Fredrik Sundblad fast.

Volkswagen säger sig vara bekymrade över den höga kostnaden. Därför vill man också varna bilägare för kostnader som kan uppstå när bilen rullat långt. 
– Det kan också vara bra att i sammanhanget nämna att det ofta även kan röra sig om höga kostnader för att byta ut vitala delar i en bil med förbränningsmotor som har många mil på mätaren, avslutar Marcus Thomasfolk.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt