Volkswagen gör en förlust på 12 miljarder kronor på ett enda kvartal. Nu talar vd Oliver Blume ut om krisen som orsakats av Porsche – där han också är vd.
– De aktuella kriserna är massiva, därför är det nu viktigt att koncentrera sig på ett företag, säger han till Die Zeit.
För första gången sedan Covid-19 krisen går Europas största biltillverkare, Volkswagen AG, med förlust. Under tredje kvartalet skrevs förlusten till 13 miljarder kronor, en drastisk försämring mot vinsten på 17 miljarder samma kvartal förra året. Mitt i stormens öga står vd Oliver Blume. Han har varit vd för både Volkswagen och Porsche.
Och det är enorma förluster i Porsche som nu drar in hela VW i förvärrad kris. Oliver Blumes satsning på elbilar blev en flopp och Porsche tar nu fram nya bilar med förbränningsmotor i panik. Nu måste han lämna Porsche vid nyår. Men hos Volkswagen har styrelsen gett honom mandat att sitta kvar till 2030. Nu är det upp till bevis.
– Det var viktigt för mig att inte lämna Porsche mitt under denna stora storm. Mitt hjärta hänger vid det bolaget. Vi hade många rekordår, men behövde helt styra om företaget, säger han i en intervju med tyska Die Zeit.

Oliver Blume varnar för en dubbel kris som är långt ifrån över. Nu måste Porsche och Volkswagen spara ännu mer pengar.
– De aktuella kriserna är massiva, därför är det nu viktigt att koncentrera sig på ett företag. Hos Porsche handlar det särskilt om två av de största marknaderna: i Kina har marknaden för lyxvaror fallit med över 80 procent. I USA pressar de nya tullarna vinsten, eftersom Porsche exporterar till 100 procent från Europa.
De tyska bilarbetarna kan förbereda sig på ännu tuffare tider. Obekräftade uppgifter cirkulerar om att Volkswagen har ett hål i kassan på 120 miljarder kronor för nästa år. Enligt Blume är höga kostnader i Tyskland det största problemet.
– Vi har under flera år levt i en komfortzon, där vi kunnat tillåta oss mycket. Framför allt har intäkterna från Kina kompenserat strukturella problem här i landet, nästan överskuggat dem. Det fungerar inte längre. För att se kostnadsnackdelen i Tyskland behöver vi inte gå hela vägen till Asien – det räcker att titta på Spanien, Portugal eller Östeuropa.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter













