B-körkortet blir snart mycket mer värt. Du kommer kunna köra fler fordon. Men först finns det några krav du måste klara.
Snart kan ditt vanliga B-körkort vara nyckeln till att köra betydligt tyngre fordon än i dag vilket vi skrivit om tidigare. Men inte utan att först bevisa att du klarar det. EU har beslutat att höja viktgränsen för fordon som får köras med B-behörighet från 3,5 ton till 4,25 ton. Samtidigt införs ett nytt test som ska säkerställa att förare verkligen behärskar de tyngre bilarna, skriver Auto motor und sport.
Förändringen innebär att gränsen höjs från 3,5 ton till 4,25 ton för el- och gasdrivna fordon. Anledningen är enkel: moderna fordon blir allt tyngre, inte minst elbilar, husbilar och eldrivna transportbilar. Men innan du får sätta dig bakom ratten på de tyngre modellerna krävs ett nytt test eller en särskild utbildning.

EU vill att förarna ska visa att de verkligen klarar att hantera bilar i den högre viktklassen. Därför införs ett krav på utbildning på minst sju timmar, uppdelad i teori och praktik. Varje medlemsland får avgöra om det ska handla om ett prov, en kurs eller en kombination.
Syftet är att säkerställa att förare förstår hur vikten påverkar bilens rörelser och hur man kör säkert med tung last. Under utbildningen tränas bland annat bromsning och undanmanövrer under last, körning med släp, rätt lastfördelning och hur man säkrar lasten. Det ska helt enkelt visa att föraren har kontroll även när bilen väger betydligt mer än dagens gräns tillåter.
Bakom beslutet finns både miljö- och säkerhetsmotiv. Fler ska kunna välja eldrivna arbetsbilar och husbilar utan att tvingas ta lastbilskort. Samtidigt vill EU minska risken för olyckor, särskilt i fordon där tung last kan förvandlas till en livsfara vid hård inbromsning.
För många innebär det en tydlig fördel när reglerna väl träder i kraft. Har du haft B-körkort i minst två år kommer du när reglerna införs kunna köra el- eller gasdrivna fordon upp till 4,25 ton och dessutom dra släp upp till 750 kilo. Det gör att totalvikten på ekipaget kan bli hela fem ton.
Sverige ligger redan steget före. Här pågår försök där förare kan få dispens för att köra tunga elbilar på B-kort. EU:s plan är att göra det permanent i hela unionen runt 2029–2030. Och när allt är på plats blir det vanliga B-körkortet mer värdefullt än på länge.
Faktaruta: Det här gäller för B-körkort idag
I dag får du med vanligt B-körkort köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kilo. Det innebär att du kan köra de flesta vanliga bensin-, diesel- och elbilar.
Men det är i första hand kombinationen av bil och släp som ofta spräcker gränsen – till exempel en elbil som väger 2 500 kilo och en husvagn på 1 500 kilo. Då överskrider ekipaget viktgränsen och kräver B96 eller högre behörighet.
Bilen får ha högst åtta passagerare utöver föraren, alltså totalt nio personer. När det gäller släp får du antingen dra ett släp med max 750 kilo totalvikt, eller ett tyngre släp – så länge bilens och släpets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kilo.
Utöver personbilar täcker B-körkortet även in lätta transportbilar, vissa campingbilar (om de håller sig inom viktgränsen), mopeder i både klass I och II, traktorer av klass A samt fyrhjulingar som är registrerade som lätt terrängvagn eller moped.
Det är viktigt att komma ihåg att det är fordonets totalvikt som räknas – alltså den vikt bilen är registrerad för att väga när den är fullt lastad, inte dess tomvikt. Det är den här viktgränsen EU nu vill höja, för att bättre matcha dagens tyngre ekipage.
Källa: Transportstyrelsen
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















