Kör billiga elbilen i 27 timmar – så långt kom han

Elbilsexperten Björn Nyland kör den billiga kinesiska elbilen BAW Pony – i nästan 27 timmar. Så här långt kom han – på över ett dygn.

Björn Nyland brukar ofta genomföra räckviddstest på olika elbilsmodeller. En av de vanligaste undersökningarna han gör på sin kanal “Bjørn Nyland” är att köra elbilarna 100 mil, där han pressar dem till det yttersta för att köra sträckan på den snabbast möjliga tiden. I sitt senaste klipp bestämde sig Björn för att utföra en ny typ av räckviddstest på den kinesiska elbilen BAW Pony genom att köra den 50 mil. I Norge kostar elbilen 149 900 kronor.
– Här har vi en riktigt fattigmans-bil, säger Björn. 

I Norge säljs BAW Pony med namnet Swipp, och elbilen har totalt 41 hästkrafter med en begränsad topphastighet på 90 km/h. Elbilens batteri är på 17,3 kWh, vilket ger den en angiven räckvidd på 22 mil. Under Björns test visar det sig att Swipp endast kan laddas via eluttag, och en laddning på 12-13 kWh kan ta mellan fem och sex timmar.
– Den stora utmaningen kommer att vara om vi lyckas bli klara inom 24 timmar, säger Björn. 

Björn ger sig sedan ut på vägarna och försöker hålla en hastighet på 60 km/h. Efter ett tag börjar elbilen varna för ett lågt lufttryck i däcken, men Björn undersöker däcken flera gånger utan att kunna upptäcka något fel. Efteråt skulle det visa sig att varningsmeddelandet berodde på ett sensorfel.
– Det här är konstigt, säger Björn. 

När Björn försöker gasa i uppförsbackar har han svårt att komma över 60 km/h. Det visar sig även att ljudsystemet i elbilen är uselt. Något som däremot överraskade Björn positivt var att elbilen hade kvar mer än 50 procent av sin kapacitet efter att han kört 65 km. Björn tappade däremot kontrollen över elbilen i en rondell och den snurrade ett varv. Som tur var klarade sig Björn och elbilen helt utan några skador trots incidenten.
– Vad i helvete, säger Björn. 

Björn fortsatte sedan sitt test och fick vid ett tillfälle ta en paus. Det tog honom totalt 26 timmar och 55 minuter att genomföra 50-milatestet med den kinesiska elbilen Swapp. Ett resultat som inte imponerar alls på elbilsexperten.
– Det här var den längsta utmaningen någonsin, avslutar Björn.
LÄS MER:



Dela med dig av Carup

Senaste nytt