Då åker du dit – mitt under omkörningen

Tesla-förarens gick i fällan: Kör om i hög hastighet precis när filerna går ihop. Men han missade att en polispatrull väntade med lasern längre fram. Händelsen delar bilister i två läger.
– Farligt? Nej. Fortkörning? Ja, eftersom föraren inte bromsade ner vid 70 skylten, kommenterar en läsare.

Vid lunchtid på tisdagen blev det dramatiskt på E4 i Västerbotten. Vid tätorten Stöcksjö, strax utanför Umeå genomförde en Tesla-förare en omkörning av en lastbil på den dubbelfiliga 70-sträckan – rakt framför polisen som höll hastighetskontroll.
– Det är en plats där väldigt många kör för fort. Vi har haft många kontroller här tidigare och det blir alltid utdelning. Folk kanske inte bromsar vid 70-skylten utan kör på, säger Polisen Tobias Melin till VK.

Enligt polisens pressavdelning bötfälldes totalt 15 förare under kontrollen. Men Tesla-föraren blev en av dem som stack ut. Händelsen fångades på film av en annan bilist som Västerbottens-kuriren skrivit om och även delat på sin TikTok. På klippet ser man hur Teslan gör en omkörning i hög hastighet precis innan filerna går ihop till en. Det var tillräckligt för att polisen skulle stoppa elbilen.

@vk.se Kör om lastbil på E4 – och åker dit direkt. #foryou #fördig #fyp #umeå ♬ originalljud – Västerbottens-Kuriren

Det farliga i den här omkörningen ligger inte bara i hastigheten. Att köra om en tung lastbil på en 70-sträcka i för hög fart är riskfyllt i sig, men du får inte heller göra det så att du inte kan återgå till vänsterfilen på ett säkert sätt när de börjat gå ihop. Idag är det inte tillåtet att bryta mot fargränsen vid omkörning i Sverige, något en del politiker vill ändra på. Filmen som fångade omkörningen sprids nu på sociala medier och väcker reaktioner. Men det handlar om att folk inte håller med om att omkörningen är livsfarlig.
– Farligt? Nej. Fortkörning? Ja, eftersom föraren inte bromsade ner vid 70 skylten, kommenterar en.

En annan är inne på samma spår.
– Vart var det farliga?
Och likaså en tredje:
– Då är min bilkörning livsfarlig!

Detta gäller för omkörning vid stigningsfält och 2+1-väg

Stigningsfält finns för att underlätta omkörning av tunga eller långsamtgående fordon i långa eller branta uppförsbackar. Normalt använder man det högra körfältet. Det vänstra körfältet ska bara användas av den som vill göra en omkörning. På 2+1-väg med vajerräcke eller annan typ av mittbarriär gäller samma regler som för stigningsfält.

Innan stigningsfältet eller de dubbla körfälten på 2+1-vägen slutar finns en körfältsförändringstavla samt vägmarkering ”Anvisning om körfältsbyte” som visar att det vänstra körfältet upphör. Om du kör i höger körfält, så fortsätt i körfältet men var uppmärksam på om någon håller på att köra om dig.
Om du kör i vänster körfält, så avsluta eller avbryt omkörningen. Ge tecken åt höger och byt körfält, men tänk på att du har väjningsplikt mot fordon i det högra körfältet.
Källa: NTF

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt