Volvo-motorn satt i en extremt välskött Volvo XC90. Den fick regelbundna oljebyten och hade perfekt service-historik. Men ändå drabbades motorn av ett katastrofalt haveri.
Motorn från en Volvo XC90 årsmodell 2016 hade skötts exemplariskt under hela sin livstid. Men efter bara 20 100 mil havererade den. Bilmekanikern Eric Berg tog isär motorn och gjorde snabbt en överraskande upptäckt. Trots att bilen alltid servats hos Volvohandlare, med oljebyten var 480–640 mil från dag ett, hade motorn drabbats av ett allvarligt fel.
Eric Berg förklarade:
– Många motorer jag plockar isär har misskötts eller missbrukats. Men den här, en Volvo B4204T27, hade en fläckfri Carfax-historik. Det fick mig att undra: Var det ett användarfel, förarfel, eller bara en dålig design?
Motorn var en 2,0-liters fyrcylindrig motor med både kompressor och turbo, som levererar 316 hästkrafter och 400 Nm i vridmoment. Och vid en närmare inspektion av topplocket upptäcktes den direkta orsaken till haveriet: en kraftigt bränd avgasventil i cylinder nummer tre. Men den djupare orsaken till den brända ventilen hittades dock i motorns bottendel.
– Kolvarna, särskilt kolvringarna, var helt igensatta av kolavlagringar. De var fullpackade och slutade göra sitt jobb, förklarar Eric Berg.
Och kolvringarna slutade hålla tätt, vilket ledde till att motorn förbruka olja i mycket hög takt. I en högeffektiv, direktinsprutad motor som denna får det snabbt allvarliga konsekvenser. Såsom okontrollerad och explosiv förbränning.
– När olja kommer in i förbränningen sänker det oktantalet, vilket ökar risken för förtändning eller detonation. Det är som ett tändstift som tänder vid fel tillfälle, och resultatet är en bränd ventil, konstaterar Eric Berg.
Volvo-motorns fel berodde på en underliggande svaghet i designen, trots att den underhållits i princip perfekt. Och de igensatta oljeringarna visar ett tidigare känt problem, förklarade Eric Berg i sitt Youtube-klipp. Haveriet visar hur liten felmarginal moderna, högeffektiva motorer har.
– Felmarginalen med dessa motorer är mycket tunn, så allt som är mindre än perfekt är trasigt, och det är vad vi såg idag… avslutade Berg.
Han planerar nu att sälja motorns återstående delar, inklusive den välskötta vevaxeln och turbon, som fortfarande har en hel del liv kvar. Även kompressorns elektromagnetiska koppling visade kraftigt slitage, vilket visar hur hårt alla delar i denna högeffektiva konstruktion belastas.

LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.