Har chockas mekanikern av skicket på Maseratin. Personen som försökt laga super-SUV:en har gjort ett bedrövligt jobb.
– Vad i helvete, säger mekanikern.
Att äga en Maserati vore en dröm för många. Därför kan man tro att de flesta ägarna till en bil av märket kommer göra allt i sin makt för att den ska må så bra som möjligt. Det påståendet verkar däremot inte stämma överens för alla, vilket en mekaniker i Storbritannien nyligen fick uppleva när han skulle undersöka super-SUV:en Maserati Levante.
– Det här får mig verkligen att undra om man kan lita på mekaniker, säger mekanikern som undersökte bilen.
Enligt den brittiska mekanikern hade Maseratins nuvarande ägare precis köpt den begagnad och skickade den till verkstan för en rutinkontroll. Ägaren hade lyckats köpa den billigt och hade därför inte undersökt den särskilt noggrant. SUV:en tillverkades någon gång mellan 2017 och 2024 och har en motor som är fylld med komponenter från Ferrari.

Det dröjde däremot inte länge innan mekanikern gjorde den första oroande upptäckten. Så fort han tog en närmare titt under huven såg han att hela motorrummet var fyllt med olja och damm. Dessutom kände han en stark lukt av bränsle.
– Jag känner inte så mycket hopp för den här bilen, säger mekanikern.
När han sedan inspekterade motorn lite närmare upptäckte han tydliga spår av färg och silikon på motorn.
– Jag kan bara tänka mig vad vi kommer hitta under bilen, säger han.
När bilen inspekteras underifrån upptäcker han först att oljetråget är monterat på fel sätt. Det grova felet tror han är orsakat av en mekaniker som tidigare jobbat med super-SUV:en. Alla bultar som sitter på oljetråget är dessutom täckta av silikon. Enligt mekanikern är det ett tecken på att personen som försökt laga bilen märkt att den begått ett misstag utan att föröska återgärda det helt.
– Vissa människor är bara lata, säger mekanikern.
Mekanikern upptäckte även att oljetråget saknade bultar på flera ställen. Dessutom var avgassystemet inte ordentligt fäst på karossen, vilket gjort att den förmodligen vibrerat fritt under en längre tid. Även växellådan hade en del bultar som satt helt fel, och båda avgasrören var monterade fel.
– Den här bilen är farlig, den borde inte köras, avslutar mekanikern.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.