Volvo tar patent på oväntad finess för sina bilar. Ratten kommer att kunna fällas in under instrumentpanelen – mitt under körning.
– Ratten kan ofta vara onödig, skriver Volvo.
Volvos ingenjörer i Göteborg jobbar hårt för att ta fram innovationer för kommande bilmodeller. Deras senaste innovation kommer dock att förvåna många. Volvo har precis fått ett patent godkänt på en ratt som försvinner in under instrumentpanelen – mitt under körning. Det ska göra att kupén blir rymligare, bekvämare och säkrare för föraren.
– Ratten kan svängas från en körposition till en infälld position under instrumentpanelen med en enkel och intuitiv rörelse, uppger Volvo Cars i patentet.
Den infällbara ratten är särskilt utvecklad för Volvos kommande självkörande bilar. Då kommer inte ratten att behövas när bilen kör själv. Föraren kan enkelt trycka bort ratten, utan elmotorer. Ratten fälls in under instrumentpanelen genom ett sinnrikt system med gångjärn. Innovationen förutsätter att bilen körs med steer-by-wire, utan styrstång. Men ett sådant system har Volvo redan tagit patent på.
– I autonoma fordon kan ratten ofta vara onödig eftersom fordonet styr sig självt. Det är därför önskvärt att ratten kan flyttas bort för att frigöra utrymme framför föraren. Ingen komplicerad rörelse krävs – föraren kan helt enkelt skjuta ratten framåt för att stuva undan den och dra den mot sig för att ta fram den, skriver Volvo Cars i patentet.


Fördelarna är många. Det blir lättare att kliva in och ur bilen. Dessutom blir det mer svängrum under körningen när ratten inte behövs. Ett problem är dock att även krockkudden fälls bort. Hur Volvo löst detta har de inte angett. Kanske har de inte tänkt på detta. Däremot har de en spärr som gör att ratten inte kan fällas in av misstag.
– Ett elektroniskt säkerhetssystem förhindrar att ratten oavsiktligt svängs in under körning. Föraren måste aktivt ge en signal för att möjliggöra infällning.
Stora bilden: Detta är en AI-generering utifrån Volvos beskrivning i patentet

LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter