Amerikansk mekanikern avslöjar: Onödiga servicetjänsterna som bara kostar pengar för bilägarna.
– Detta kan faktiskt orsaka problem, säger bilmekanikern Tim.
Bilteknikern Tim har avslöjat vad han kallar fem vanliga service-bedrägerier som bilverkstäder försöker sälja till kunder. Hans video på sociala medier har fått 1,3 miljoner visningar och budskapet är tydligt: ta reda på vad din bil verkligen behöver innan du går till en bilhandlare. Tim varnar särskilt för fyra tjänster som ofta är onödiga: rengöring av bränsleinsprutare, spolning av växellådsvätska, byte av servostyrningsvätska, och motorrensning.
Rengöring av bränsleinsprutare är en sak som servicekonsulter och bilverkstäder ibland rekommenderar. Om det säger han bestämt:
– Du behöver inte bränsleinsprutar-rengöring. Modern bensin har rengöringsmedel som ordentligt rengör ditt bränslesystem. Du behöver inte detta. Tacka nej.
Påståendet stämmer i stort sett, särskilt för bilar som använder Top Tier-bensin med extra rengöringsmedel. Även andra experter påpekar att det inte alltid behövs. General Motors rekommenderar inte bränsleinsprutar-rengöring som rutin, men PEA-baserade rengöringsmedel kan hjälpa motorer med kolavlagringar, särskilt direktinsprutade motorer.
När det gäller spolning av växellådsvätska är Tim tydlig: det är inte bara onödigt, det kan faktiskt skapa problem.
– Fråga vilken kvalificerad mekaniker som helst du känner. De kommer inte att rekommendera spolning av växellådsvätska. Detta kan faktiskt orsaka problem. Så du ska tacka nej till denna tjänst.
De flesta experter är överens om att spolmaskiner ofta är onödiga. De kan pressa skräp genom växellådan och skada moderna lådor. En tidigare servicekonsult berättade för Edmunds att flera bilhandlare rekommenderar spolning betydligt oftare än tillverkaren säger i instruktionsboken. Ibland efter så lite som 20 000 km, istället för 100 000 km.
Tim varnar också för servostyrningsspolning, som han menar ofta är ett onödigt tillägg. Enligt en underhållsguide från RepairPals räcker det oftast att bara tömma vätskan. Den enkla metoden tar bort det mesta utan risker eller stora kostnader för spolmaskiner.
– När du byter servostyrningsvätska är det bara att tömma och fylla på. Du behöver inte detta. Tacka nej till tjänsten.

Motorrensning är den mest oroande tjänsten på Tims lista. Han varnar för att det till och med kan skada motorn allvarligt.
– motorrensning kan faktiskt blockera oljepassager, vilket kan leda till total motorhaveri. Så utför inga motorrensningar. Du behöver inte det.
Tims varning stämmer. En motorspolning kan lossa skräp som blockerar oljepassager eller skadar motordelar. På äldre motorer kan det finnas avlagringar (slam) som i praktiken täpper små läckor och håller motorn “tätsittande”. Om man gör en motorspolning kan dessa avlagringar tas bort, vilket då blottar gamla läckor som nu blir synliga eller värre än tidigare. Alltså kan en motorspolning på äldre motorer leda till nya problem istället för att hjälpa motorn, visar AMSOIL:s tekniska dokumentation.
Tims ville också ta upp en annan bluff – psykologisk manipulation. Det handlar om skrämseltaktik kring oljeläckor. Om en bilhandlare berättar om en oljeläcka, blir kunder ofta rejält oroade, något som Tim vill att man inte ska bli i första hand. Små oljeläckor är oftast ofarliga och kan fyllas på tills det passar att serva. Enligt CarAdvise kan små läckor övervakas, men de bör inte ignoreras under lång tid.
– Om oljan sprutade ut skulle du ha märkt det innan du gick till bilhandlaren. Så ta din bil till en kvalificerad mekaniker. Låt dem titta på det. Det är troligen bara en liten läcka.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.