Ett fel sänkte elbilens räckvidd till 5 mil. Nu varnar finländske mekanikern för att problemet är vanligt bland populära elbilar.
– Det är en cell som har kollapsat, säger mekanikern Jesse Haapala.
Den finske mekanikern Jesse Haapala fick nyligen in en Skoda Enyaq som tidigare använts som taxi och gått 19 000 mil. Elbilen har egentligen en verklig räckvidd på 32 mil, men på sistone har den bara kunnat köras 5 mil på en full laddning.
– Låt oss ta en titt, säger Jesse.
Mekanikern börjar med att felsöka elbilens batteri och upptäcker flera felkoder. Han ser bland annat att skillnaden i spänning mellan battericellerna är enorm. Jesse tror att detta förmodligen är vad som är fel på Skodan. Han gör en grundlig analys av batteriet för att hitta den felande länken.

Av elbilens 96 battericeller är det nummer 72 som har en lägre spänning än resten. Men eftersom cellerna är seriekopplade påverkas hela batteriet och därför minskar räckvidden. På grund av den sämre cellen tillåter inte batteriets BMS-system att de andra cellerna laddas fullt heller, vilket gör att Skodan bara har en räckvidd på 5 mil.
Jesse utför även ett laddningstest på elbilen och upptäcker då att två andra celler också har problem. Han tar isär batteriet och får byta ut två batterimoduler där de felande cellerna sitter. Detta leder till att han slutligen tvingas byta ut batterimodulerna sju och nio. Efter att de har bytts ut provkör han elbilen, som nu har fått tillbaka sin vanliga räckvidd.
– Nu har den klarat mitt test, säger Jesse.
Jesse säger att han tror att felet med battericellen har uppstått på grund av att Skodan saknar ett system för batteriförvärmning. Han har märkt av liknande problem hos de äldsta versionerna av Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 och Audi e-tron, som är elbilar som saknar ett batteriförvärmingsystemet. Jesse förklarar att batteriets celler bryts ner snabbare om elbilen snabbladdas utan att batteriet är förvärmt. Nyligen kom en svensk på ett sätt att förvärma batteriet hos äldre elbilar hos VW-koncernen.
– Det påverkar definitivt batteriet, säger han.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.