En ny elbilspremie införs redan nästa år. Men miljontals svenskar kan inte ens söka pengarna. Invånarna i en liten stad blir utan stöd, medan de i en större stad får 54 000 kronor per elbil.
– Någon har räknat bort sig ju när man klassificerar vad som är glesbygd och inte, säger Patric Lundström, socialdemokratiskt kommunalråd i Piteå till TV4.
Ett nytt förslag på en ny elbilspremie rör upp känslor. Carup har tidigare skrivit om förslaget där en extremt lång kravlista också måste uppfyllas för att man ska få ta del av premien. Förslaget ska ge upp till 54 000 kronor till hushåll på landsbygden med lägre inkomster. Men det har redan fått stark kritik för att vara både orättvist och svårbegripligt.
Ett av de mest uppmärksammade exemplen finns i Norrbotten. Där blir Piteåborna utan premie, medan grannarna i Skellefteå får fullt stöd.
– Någon har räknat bort sig ju när man klassificerar vad som är glesbygd och inte. Vi borde räknas som glesbygd. Vissa Piteåbor kommer att välja bort att köpa en elbil, säger Patric Lundström, socialdemokratiskt kommunalråd i Piteå till TV4.

Enligt Naturvårdsverkets förslag ska elbilspremien införas nästa år. Syftet är att hjälpa låginkomsthushåll på landsbygden att ställa om till elbil. Men gränsdragningen mellan vilka kommuner som räknas som glesbygd och inte väcker reaktioner. Skellefteå med 76 000 invånare kvalar in. Piteå med 42 000 gör det inte.
Myndigheten förklarar skillnaden med att det inte bara handlar om invånarantal.
– Det handlar om hur de här kommunerna definieras och i den definitionen ingår också vad man har för närhet till andra större kommuner. Och det handlar ju inte bara om befolkningstäthet här, utan det är också tillgång till kollektivtrafik, säger Sara Almqvist, enhetschef på klimatanalysenheten Naturvårdsverket till TV4.
Men många menar att systemet är obegripligt och att det riskerar att slå fel mot dem som faktiskt har längst till laddstationer och butiker. För att få stödet krävs dessutom att hushållets inkomst ligger under 80 procent av medellönen i Sverige, att bilen kostar under 500 000 kronor och att du inte haft elbil eller laddhybrid det senaste året.
Även den som klarar alla krav måste behålla bilen i minst tre år, annars ska pengarna betalas tillbaka. Bonusen ska börja gälla den 13 januari 2026 och tas bort sommaren 2029.
177 svenska kommuner där du kan få det nya bidraget till elbilar
Alvesta Aneby Arjeplog Arvidsjaur Arvika Askersund Avesta Bengtsfors Berg Bjurholm Bjuv Bollebygd Bollnäs Borgholm Boxholm Bromölla Bräcke Båstad Dals -Ed Dorotea Eda Ekerö Emmaboda Essunga Fagersta Falköping Flen Färgelanda Gagnef Gislaved Gnosjö Gotland Grums Grästorp Gullspång Gällivare Götene Hagfors Hallsberg Haparanda Heby Hedemora Herrljunga Hjo Hudiksvall Hultsfred Hylte Hällefors Härjedalen Hässleholm Höganäs Högsby Hörby Höör Jokkmokk Kalix Karlsborg Karlshamn Karlskrona Kinda Kiruna Klippan Kramfors Kristianstad Krokom Kungsbacka Laholm Laxå Lekeberg Leksand Lessebo Lidköping Lilla Edet Lindesberg Ljusdal Ljusnarsberg Lycksele Lysekil Malung -Sälen Malå Mariestad Mark Markaryd Mellerud Mjölby Mora Munkedal Munkfors Mönsterås Mörbylånga Norberg Nordanstig Nordmaling Norrtälje Norsjö Nynäshamn Ockelbo Olofström Orsa Orust Osby Oskarshamn Ovanåker Pajala Ragunda Robertsfors Ronneby Rättvik Simrishamn Sjöbo Skara Skellefteå Skinnskatteberg Skurup Skövde Smedjebacken Sollefteå Sorsele Sotenäs Stenungsund Storfors Storuman Strömstad Strömsund Sunne Svalöv Svenljunga Säter Sävsjö Söderhamn Söderköping Sölvesborg Tanum Tibro Tidaholm Tierp Tingsryd Tjörn Tomelilla Torsby Torsås Tranemo Tranås Trosa Töreboda Ulricehamn Uppvidinge Vaggeryd Valdemarsvik Vansbro Vara Varberg Vetlanda Vilhelmina Vimmerby Vindeln Vingåker Vårgårda Vännäs Västervik Ydre Åmål Ånge Åre Årjäng Åsele Älvdalen 18 Älvkarleby Älvsbyn Öckerö Ödeshög Örkelljunga Örnsköldsvik Östhammar Östra Göinge Överkalix Övertorneå.
Dessutom kan ett antal kolletivtrafikområdet med gles trafik i andra kommuner komma ifråga.
Källa: Naturvårdsverket
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.