Okända tumregeln: Då är vinterdäck bättre

Då ska du sätta på vinterdäcken. Experterna ger dig råden med okända tumregeln.
– Om du kör ett tag med dem blir det bättre grepp, säger Oskar Bech på Däckpartner i Kristianstad.

Snart är det dags att rulla ut vinterdäcken från garaget. Det stundar skiftestider. Än så länge är vädret milt och på däckverkstäderna väntar man fortfarande på rusningen.
– Nej, det är inte många som har bytt. Jag skulle säga att vi har nästan ingen här, säger Magnus Svanberg på Svanbergs Däck i jämtländska Strömsund.

Internationella däcktillverkaren Goodyear går ut med en uppmaning. De nämner en viss temperatur som tumregel för när det är dags att byta till vinterdäck. Då presterar gummit i vinterdäcket bättre än sommargummit som blir hårt när temperaturen sjunker.
– Använd rätt däck för säsongen: Däcken bör bytas till vinterdäck så snart temperaturen sjunker under sju plusgrader. På samma sätt, när temperaturerna stiger över, byt till sommardäck, skriver Goodyear.

Så säger lagen om vinterdäck

  • Mellan 1 december och 31 mars måste personbilar och lätta fordon vara utrustade med vinterdäck (dubbade eller odubbade) om det råder vinterväglag.
  • Vinterväglag definieras som när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Polisen avgör lokalt om vinterväglag råder.
  • Det är tillåtet att använda vinterdäck (både dubbdäck och odubbade) 1 oktober till 15 april.
  • I perioden 16 april till 30 september är det förbjudet att använda dubbdäck, om inte det råder eller befaras vinterväglag.
  • Vinterdäck ska ha minst 3 mm mönsterdjup för personbilar och lätta fordon.
  • Från och med den 1 december 2024 måste dubbfria vinterdäck för personbilar vara märkta med alptopp/snowflake-symbolen (3PMSF) för att godkännas vid vinterväglag.

På många håll i Sverige var det kallare än sju grader i morse. Ändå är det inte många som tänker på att byta ännu.
– Vi har haft fem grader varmt på morgonen här. Då är det ingen som byter. Det blir inte förrän snön kommer, då får vi alltid mycket att göra, säger Magnus Svanberg.

På Däckpartner i skånska Kristianstad går man emot Goodyears rekommendation. Där tycker den erfarna däckteknikern att man kan vänta ett par grader till.
– Så fort det går ner mot fem eller sex plusgrader på morgonen tycker jag att man ska tänka på att skifta däck, säger Oskar Bech.

Under en viss temperatur är vinterdäck säkrare, gummit i sommardäck hårdnar när temperaturen sjunker.

Då är man väl förberedd enligt Oskar Bech som samtidigt sänker ribban mot Goodyears rekommendationer. Dessutom lägger han fram ett bra argument till för att skifta tidigt. 
– Det är inte fel att lägga på dem i god tid. Det blir en hinna på däcken när de står stilla. Om man är ute i god tid och hinner köra hundra mil innan det börjar snöa eller blir riktigt kallt, då kommer det att bli bättre, säger Oskar Bech.

I Strömsund brukar vintrarna bli långa och stränga. Den här hösten har däremot bjudit på ett milt väder. Svanbergs Däck har det fortfarande lugnt. Där ger man heller inga rekommendationer.
– När det börjar frysa. Det är nästan ingen som har lagt på ännu. Vi har ingen frost ännu, det är ofta första snön som gör det, den sätter allt, det blir mycket att göra. Både och, det är ju, de som väntar länge är beredda att vänta ett tag till, det fungerar, Magnus Svanberg på Svanbergs Däck i Strömsund. 

Däckbranschen i Sverige går på samma temperatur som Goodyear.  
– En bra tumregel är att låta montera vinterdäcken monteras när temperaturen går under sju plusgrader. Gummiblandningen i däcken är anpassad efter temperaturen, säger Pontus Grönvall från Däckbranschens informationsråd.

Han uppmanar också folk att tänka på däckens funktion. Vinterdäck och sommardäck är tillverkade efter olika principer.
– Sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Vinterdäcken bör därför sitta på när temperaturen kryper under sju grader. Då sitter också vinterdäcken på bilen när den första förrädiska halkan kommer, säger Pontus Grönvall.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt