Nu har Zlatan slagit till igen. Och den här gången är det en riktig värsting han ger sig själv i födelsedagspresent. Ferraris nya hyperbil med – håll i er nu – 1200 hästkrafter.
Zlatan håller i sin svindyra tradition. Ger sig själv en ny superbil i present varje år. Ibland har det varit en Porsche – men oftast en Ferrari. Och i år det en riktig värsting som tar plats i Ibrahimovics garage. Zlatan har slagit till på efterträdaren till LaFerrari och Enzo. På sin Instragram avslöjar han att han köpt en Ferrari F80. Det är Ferraris nya hyperbil som bara görs i 799 exemplar.
– Science fiction är inspirationen till bilen, sade Ferraris designchef Flavio Bertoni när den presenterades.
Ferrari F80 är är den sjunde generationen av Formel 1-inspirerade supersportbilar från Maranello. Den första var 288 GTO och senast såg vi Ferrari LaFerrari. Den ska bara tillverkas i 799 exemplar så Zlatan behöver inte vara alltför orolig över att möta en likadan på vägen.
– Happy Birthday to Zlatan, skrev stjärnan som vanligt när han presenterade superköpet.
Men till skillnad från sina tidigare syskon som Enzo och LaFerrari har F80 inte märkets mytomspunna V12:a. Istället har man, precis som på Formel 1-bilarna, en V6 som får hjälp av tre elmotorer, tillsammans ger det mäktiga 1200 hästkrafter. För att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt i bilen monteras motorn otroligt lågt. Toppfarten är över 350 km/h och bilen gör 0-100 km/h på 2,15 sekunder.
Blockets vikt har minskats genom att använda titan och ändra motorblocken och vevhuset, till exempel. Blocket väger lika mycket som V6:an i 296GTB, men ger 237 hk mer, minst sagt imponernade. F80 väger 1 525 kg. Bortsett från elmotorerna är bilen cirka 75-100 kg lättare än den bakhjulsdrivna LaFerrari.


Prislappen på bilen sägs ligga på omkring 50 miljoner kronor. För de pengarna skulle Zlatan ha kunnat få något ännu mer unikt. En Koenigsegg från hemlandskapet Skåne. Men vem vet vad nästa års födelsedag bjuder på.
Motorn delar sin huvudarkitektur med Le Mans-vinnande 499P. För att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt i bilen monteras motorn otroligt lågt. Blockets vikt har minskats genom att använda titan och revidera cylinderblocket och vevhuset, till exempel. Blocket väger lika mycket som V6:an i 296GTB, men ger 237 hk mer, minst sagt imponernade F80 väger 1 525 kg. Bortsett från elmotorerna i framaxeln är bilen cirka 75-100 kg lättare än den bakhjulsdrivna LaFerrari.


En av de saker som konstruktörerna tänkt mest på är luftmotståndet. Den här modellen ska vara en de bästa. Man har tänkt ut det så att luften ska strömma från marken, upp över karossen och sedan få hjälp av en ställbar spoiler. Tillsammans ska det här ge en av de bästa värdena i branschen.
Sedan återkommer vi till designen. Precis som Flavio Bertoni berättade vid presentationen, så har bilen tydliga spår av science fiction. Istället för den människolika fronten med strålkastare som ögon, har man istället en enhetlig design i fronten som får tankarna att segla ut i kosmos.
LÄS MER:





LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.