Volvo bekräftar att de startat utvecklingen av en ny hemlig modell. Beslut har tagits om att satsa visare på nya hybridbilar med bensinmotorer.
– Den nya modellen är utformad för att möta de specifika behoven på den amerikanska marknaden, uppger Volvo.
Volvo Cars fabrik i Ridgeville utanför Charleston i South Carolina tillverkade sin första bil 2018. Men det blev aldrig någon rusch efter Volvo S60. För två år sedan började fabriken bygga elbilen Volvo EX90 och Polestar 3 på uppdrag åt Polestar. Inte heller de modellerna har orsakat högtryck i fabriken.
Nu vill Volvo sätta sprutt på produktionen och börjar bygga om fabriken för Volvo XC60. Samtidigt försvinner produktionen av runt 100 000 bilar från Torslanda i Göteborg. Men Volvo har inget val. XC60 säljer som smör i USA och Volvo måste hitta ett sätt att slippa Donald Trumps nya tullar på 15 procent. Och förhoppningsvis får Torslanda fullt upp med nya elbilen Volvo EX60 som börjar tillverkas nästa år.


Nu berättar Volvo att de investerar stort i Ridgeville, förutom de 12 miljarder kronor de redan plöjt ner. I slutet av nästa år ska de första exemplaren av Volvo XC60 rulla av bandet. Dessutom ska en ny hemlig modell tillverkas i fabriken.
– Våra investeringsplaner understryker återigen vårt långsiktiga engagemang för den amerikanska marknaden och våra tillverkningsverksamheter i South Carolina. I år firar vi 70 år av Volvo Cars närvaro i USA. Vi har sålt över 5 miljoner bilar där och planerar att sälja många fler under kommande år, säger vd Håkan Samuelsson.
Före 2030 kommer ytterligare en hemlig bilmodell att börja tillverkas i Ridgeville. Det är en helt ny hybridmodell som Volvo nu börjat utveckla. Den blir specialtuvecklad för USA. Det är inte uteslutet vi får se den i Sverige, USA-bilar slipper snart tullar när de tas in i EU. Nya Volvo XC70 som togs fram för Kina kommer snart till Europa.
– Genom att lägga till ytterligare en modell i produktionen här tar vi ett stort steg mot att förverkliga den fulla potentialen i våra lokala tillverkningsinvesteringar och arbetsstyrka, och vi kan påskynda framstegen mot våra ambitiösa kommersiella mål under de kommande åren, säger säger Luis Rezende, Volvo Cars chef för Amerika.
Några mer exakta detaljer än så släpper inte Volvo. Men amerikanska bilköpare har varit svårflörtade när det kommer till elbilar. Dessutom tas skatterabatten på elbilar nu i höst. Att den nya hybriden blir en större SUV är sannolikt. I USA betraktas Volvo XC90 inte som någon särskilt stor bil, och det är inte osannolikt att Volvo kan komma att bygga en ny modell som blir större än XC90 i USA.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter