Trafikexperten: Många litar blint på hjälpsystem

Attack på bilister i nya bilar får stor viral spridning. Kör förare i nya bilar sämre? 
– Vi ser ett samband mellan de här hjälpsystemen som finns i nya och dyra bilar och att man slappnar av mer i bilkörningen, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg till Carup.

En insändare i lokaltidningen Folkbladet har fått stor viral spridning. En läsare hävdar att nya bilar verkar sakna blinkers och att nya bilar är vägarnas förbannelse. Han är mycket förbannad. Enligt honom är det vägarnas förbannelse. De struntar helt i att följa trafikreglerna som normala människor.
– Orsaken till frågan är att så många nyare bilar verkar sakna grundläggande säkerhetsutrustning såsom körriktningsvisare (blinkers), fungerande bakljus och hastighetsmätare, skriver signaturen ”Gubben i keps”.

Han pekar ut ett amerikanskt elbilsmärke som de värsta syndarna. Kepsagubbens empiriska undersökningar slår fast att just de är de som allra mest struntar i att använda blinkers och kör för snabbt.
– Det gäller främst en amerikansk batteribilstillverkare, men det finns också exemplar av såväl batteridrivna som förbränningsmotordrivna så kallade ”premiummärken” där ovanstående detaljer saknats vid slutmonteringen.

Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck-Hindenburg varnar förare för att slappna av för mycket och förlita sig på hjälpsystem i bilen.

Vi på Carup undersöker om det ligger något bakom de uppmärksammade iakttagelserna. Därför ringer vi Sveriges främsta expert på området. 
– Jag kan inte säga så mycket om just bilägare till dyra bilar. Däremot kan jag berätta att vi ser ett samband mellan de här hjälpsystemen som finns i nya och dyra bilar och att man slappnar av mer i bilkörningen, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Moderna bilförare litar för mycket på sina bilar. Det går så långt att de rentav blir trafikfarliga. Och det ger ”Gubben i keps”. efterforskningar ett visst erkännande. 
– Till exempel väntar man tills bromssystemet slår på. Istället för att bromsa själv och se det här hjälpsystemet som vad det är. En hjälp att undvika kollisioner i trafiken säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Trafiksäkerhetsexperten är tydlig med sina åsikter. Man ska inte tro att bilen gör hela jobbet, ansvaret vilar fortfarande på föraren. 
– De här hjälpsystemen är hjälp, inget annat. Det bästa är om du slipper använda dem alls, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Bilförare blandar samman hjälpsystem med framtidens självkörande bilar. Måhända är det ett steg på vägen. Men det är ändå långt kvar.
– Förarna förstår inte alltid att det är just ett hjälpsystem. Det bästa vore om folk kör så bra att man slipper använda dem helt. Och inte vänta till exempel bromsarna slår i av sig själva. 

Kepsagubben är helt säker. Han pekar ut förarna till alla dyra bilar som de värsta marodörerna. Så här avslutar han sin insändare: 
– Gemensamt är dock att det i den absoluta majoriteten av fallen handlar om bilar med ett pris närmare eller över miljonen. För det kan väl inte vara så enkelt som att ägare/förare av sådana bilar verkar tro att de inte behöver respektera samma trafikregler som vi andra, skriver Kepsagubben.

Trafiksäkerhetsexperten tar ett till farligt exempel på när man litar för mycket på bilens hjälpsystem.
– Det finns ett bra exempel på att man får en gul fläck i backspegeln om det finns något i döda vinkeln. Om man sedan kör en annan bil utan det här systemet tänker man kanske inte på att det saknas, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt