Bilexporten faller brant i Sverige. Utom för elbilar. Varje dag lämnar 74 elbilar Sverige.
Under flera år har den svenska bilexporten slagit rekord. Men i år har det skett ett trendbrott. Starkare krona mot euro och danska kronor har gjort att exporten av begagnade bilar i år har sjunkit med 20 procent under det första halvåret. När det inte är lika lätt att fynda i Sverige köper utländska handlare hellre in bilar på hemmaplan.
Men för elbilar är utvecklingen den omvända. Där fortsätter exporten att skena. Ökningen första halvåret är 70 procent. Det följer på en ökning med 74 procent förra året. Första halvåret i år försvann över 14 000 elbilar ut från Sverige, enligt Car.infos statistik.

Det innebär att 78 elbilar varje dag lämnar Sverige. Det innebär att övergången bromsas in kraftigt. Under första halvåret såldes ungefär 300 nya elbilar om dagen. Så när fyra nya elbilar säljs försvinner en begagnad utomlands. Myndigheten Trafikanalys har varnat för att det får ”betydande övergång” på Sveriges övergång till elbilar.
Utan den stora exporten av elbilar hade den totala bilexporten fallit ännu mer. Tittar vi på enbart på exporten av bensin- och dieselbilar så föll den med 26 procent första halvåret. Exporten av laddhybrider minskade med 45 procent. Trots rapporter om ökad efterfrågan på begagnade elbilar i Sverige försvinner en stor andel av de begagnade bilarna utomlands.

De mest exporterade elbilarna är modeller som var populära att privatleasa för tre år sedan. Den elbil som försvinner mest är Volkswagen ID.4 följd av Volvo XC40 och Polestar 2. Teslas bilar har tidigare exporterats i liten omfattning. Men nu har bilarna börjat försvinna utomlands. Första halvåret ökade exporten av Tesla Model Y med 553 procent till 477 bilar. Då exportsiffrorna har eftersläpning kan den verkliga exporten vara ännu större.
Carup har tidigare avslöjat att stora märkeshandlare och bilmärken ligger bakom en stor del av exporten. Samtidigt som de gör reklam för att vi ska köpa nya elbilar exporterar de ut begagnade. En av de största exportörerna förra året var Volvo Cars helägda dotterbolag Volvo Bil i Göteborg. Det handlade om elbilar som leasats ut av anställda hos åt Volvo Cars, Volvo Group, Polestar och Geely. Totalt exporterade de 1450 elbilar förra året, i många fall var det bilar som fått klimatbidrag.
De 25 mest exporterade elbilar i år
Volkswagen ID.4 | 1730 |
Volvo XC40 | 1197 |
Polestar 2 | 803 |
Škoda Enyaq iV | 775 |
Audi Q4 e-tron | 506 |
Tesla Model Y | 477 |
Kia Niro | 409 |
Nissan Leaf | 403 |
MINI Cooper | 397 |
Tesla Model 3 | 396 |
Volvo C40 | 373 |
CUPRA Born | 336 |
Audi e-tron | 290 |
Volkswagen ID.3 | 271 |
Mercedes-Benz EQB | 256 |
Mercedes-Benz EQA | 252 |
Opel Mokka | 251 |
Volkswagen ID.5 | 242 |
Mercedes-Benz EQE SUV | 225 |
MG ZS SUV | 212 |
Mercedes-Benz EQE | 212 |
BMW 5-serie | 208 |
Peugeot 2008 | 196 |
BMW i3 | 187 |
Peugeot 208 | 186 |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter