Sverige töms på elbilar – så många försvinner

Bilexporten faller brant i Sverige. Utom för elbilar. Varje dag lämnar 74 elbilar Sverige.

Under flera år har den svenska bilexporten slagit rekord. Men i år har det skett ett trendbrott. Starkare krona mot euro och danska kronor har gjort att exporten av begagnade bilar i år har sjunkit med 20 procent under det första halvåret. När det inte är lika lätt att fynda i Sverige köper utländska handlare hellre in bilar på hemmaplan. 

Men för elbilar är utvecklingen den omvända. Där fortsätter exporten att skena. Ökningen första halvåret är 70 procent. Det följer på en ökning med 74 procent förra året. Första halvåret i år försvann över 14 000 elbilar ut från Sverige, enligt Car.infos statistik. 

Volkswagen ID.4 och Volvo XC40 (nuvarande EX40) är är de två mest exporterade elbilarna.

Det innebär att 78 elbilar varje dag lämnar Sverige. Det innebär att övergången bromsas in kraftigt. Under första halvåret såldes ungefär 300 nya elbilar om dagen. Så när fyra nya elbilar säljs försvinner en begagnad utomlands. Myndigheten Trafikanalys har varnat för att det får ”betydande övergång” på Sveriges övergång till elbilar.

Utan den stora exporten av elbilar hade den totala bilexporten fallit ännu mer.  Tittar vi på enbart på exporten av bensin- och dieselbilar så föll den med 26 procent första halvåret. Exporten av laddhybrider minskade med 45 procent. Trots rapporter om ökad efterfrågan på begagnade elbilar i Sverige försvinner en stor andel av de begagnade bilarna utomlands.

Exporten av Tesla Model Y ökar med 553 procent.

De mest exporterade elbilarna är modeller som var populära att privatleasa för tre år sedan. Den elbil som försvinner mest är Volkswagen ID.4 följd av Volvo XC40 och Polestar 2. Teslas bilar har tidigare exporterats i liten omfattning. Men nu har bilarna börjat försvinna utomlands. Första halvåret ökade exporten av Tesla Model Y med 553 procent till 477 bilar. Då exportsiffrorna har eftersläpning kan den verkliga exporten vara ännu större.

Carup har tidigare avslöjat att stora märkeshandlare och bilmärken ligger bakom en stor del av exporten. Samtidigt som de gör reklam för att vi ska köpa nya elbilar exporterar de ut begagnade. En av de största exportörerna förra året var Volvo Cars helägda dotterbolag Volvo Bil i Göteborg. Det handlade om elbilar som leasats ut av anställda hos åt Volvo Cars, Volvo Group, Polestar och Geely. Totalt exporterade de 1450 elbilar förra året, i många fall var det bilar som fått klimatbidrag.

De 25 mest exporterade elbilar i år

Volkswagen ID.41730
Volvo XC401197
Polestar 2803
Škoda Enyaq iV775
Audi Q4 e-tron506
Tesla Model Y477
Kia Niro409
Nissan Leaf403
MINI Cooper397
Tesla Model 3396
Volvo C40373
CUPRA Born336
Audi e-tron290
Volkswagen ID.3271
Mercedes-Benz EQB256
Mercedes-Benz EQA252
Opel Mokka251
Volkswagen ID.5242
Mercedes-Benz EQE SUV225
MG ZS SUV212
Mercedes-Benz EQE212
BMW 5-serie208
Peugeot 2008196
BMW i3187
Peugeot 208186
Källa: Car.info, export till och med 30 juni 2025. Då siffrorna släpar efter kan den verkliga exporten vara ännu större.


LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt