Enorm skillnad: Så försämras batteriet i olika elbilar

Vissa elbilar tappar nästan ingen räckvidd och andra förlorar kraft betydligt snabbare. En ny stor undersökning visar vilka modeller som verkligen håller. Här är de begagnade elbilarna du bör gå för.

När du funderar på att köpa en begagnad elbil är det lätt att fastna i färg, fälgar eller extrautrustning. Men det viktigaste är oftast något du inte ser – batteriet. Nya siffror från 2025 sammanställda av Autoblog avslöjar vilka modellers batterikapacitet som klarar sig bäst efter 1 600 mil. Här har man samlat verklig kördata direkt från bilarna via Geotab, information från servicebesök och uppgifter från bilauktioner. Det betyder att siffrorna speglar hur batterier faktiskt slits på vägarna, inte bara i labbtester.

I genomsnitt tappar moderna batterier ungefär 1,8 procent av sin kapacitet per år, en klar förbättring mot tidigare generationer. För att jämföra så rättvist som möjligt har Autoblog räknat ut hur mycket varje modell tappar per 10 000 miles, alltså cirka 1 600 mil. Undersökningen avslöjar vilka bilar som håller sin batterikapacitet bäst, oavsett ålder eller hur långt de har gått.

Topp 20 begagnade elbilar med minst batteriförlust per 1 600 mil

#ModellFörlorad batterikapacitet efter 1600 mil (%)
1Tesla Model 3 RWD (LFP)0.24%
2Chevrolet Bolt EV0.32%
3Tesla Model Y Long Range0.33%
4Chevrolet Bolt EUV0.34%
5Hyundai Kona Electric0.35%
6Kia Niro EV0.36%
7Hyundai Ioniq 50.38%
8Kia EV60.39%
9Porsche Taycan0.41%
10Toyota bZ4X / Subaru Solterra0.43%
11Volkswagen ID.40.44%
12Mini Cooper SE0.45%
13Ford Mustang Mach-E0.46%
14Tesla Model S (2019+)0.47%
15Tesla Model X (2019+)0.49%
16Volvo XC40/C40 Recharge0.51%
17BMW i3 (94/120 Ah)0.52%
18Audi e-tron (2019–2022)0.58%
19Nissan Leaf (2018+ 40/62 kWh)0.68%
20Nissan Leaf (2011–2017 24/30 kWh)0.88%
Källa: Autoblog

Toppmodellerna delar flera viktiga egenskaper. De har effektiv kylning som håller batteriet på rätt temperatur, de har ofta värmepump som hjälper i kyla, och de använder batterikemier som är extra tåliga. Tesla Model 3 RWD med LFP-batteri (litiumjärnfosfat) ligger överst och tappar bara 0,24 procent efter 1 600 mil. Nära följer Tesla Model Y Long Range, Chevrolet Bolt EV, Hyundai Kona Electric och Kia Niro EV – alla med förlust på runt 0,32 till 0,36 procent. Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 är också imponerande stabila.

I andra änden hittar vi modeller som slits snabbare. Volvo XC40/C40 Recharge, BMW i3, Audi e-tron (2019–2022) och särskilt äldre Nissan Leaf tappar kapacitet betydligt fortare. På de äldsta Leafs kan batteriet förlora upp mot 0,9 procent per 1 600 mil. Här spelar både luftkyld design och frekvent snabbladdning i varmt väder in.

XC40 Recharge förlorar i snitt 0,51% av batterikapaciteten efter 1 600 mil.

En stor del av förklaringen ligger i batteriets kemi enligt Autoblog. Förutom LFP används ofta så kallade NMC- eller NCA-batterier. NMC står för nickel-mangan-kobolt och NCA för nickel-kobolt-aluminium. De här blandningarna kan ge hög energitäthet, alltså mer räckvidd per kilo, men är känsligare för höga temperaturer och hård laddning än LFP. Med rätt kylsystem och mjukvarustyrning kan NMC och NCA ändå hålla länge, vilket syns i modeller som Tesla Model Y och Volkswagen ID.4.

För svenska köpare är det tydligt vilka märken som står sig bäst. Tesla, Hyundai och Kia ligger i topp. Porsche Taycan och Volkswagen ID.4 håller också bra medan Audi e-tron och Nissan Leaf tappar mer över tid.

Vill du maximera batteriets livslängd finns några enkla knep skriver Autoblog: välj en bil med vätskekylning och gärna värmepump, kolla batteriets hälsa i bilens egen diagnostik innan köp, undvik snabbladdning i extrem värme eller kyla och kör lugnt när du kan. Ett annat tips många elbilsägare tillämpar är att sällan ladda batteriet över 80 procent.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt