Tonen hårdnar från Europas bilindustri. Nu kräver biljättens vd att bilar tillverkade i Kina totalförbjuds i Europa.
– Om det inte längre finns några jobb, finns det heller inga bilköpare, säger Christophe Périllat, vd för Valeo.
Idag träffar gräddan av Europas bildirektörer EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. En av dem är svensken Ola Källenius som är vd för Mercedes. En annan är Christophe Périllat som är vd för bildelsgiganten Valeo. Han kommer med en kravlista som kan skapa bilkrig mellan Europa och Kina.
Kravet på 100 procent elbilar pressar bilindustrin hårt. Dessutom rasar de europeiska bilmärkenas försäljning i Kina, samtidigt som kineserna stormar fram med nya billiga bilar i Europa. Nu vill Christophe Périllat att EU helt ska förbjuda billiga bilar och bildelar från Kina, uppger Welt. Idag försöker han få med sig EU på sin plan.

– Det finns två risker som hotar många jobb. Den ena är omställningen från förbränningsmotorer till elbilar, som kräver färre komponenter och därmed mindre arbetskraft. Den vägen är dock oundviklig. Den andra risken är att den europeiska bilindustrin – och dess 13 miljoner arbetstillfällen – försvinner på grund av ett konkurrensunderskott. Detta har lett till att bilar som säljs i Europa allt oftare tillverkas av importerade delar, särskilt från Kina, säger Christophe Périllat till Welt.
Nu vill chefen för Valeo se en Trump-lag i EU. Han vill att bilarna ska byggas mer med europeiska delar. Donald Trump kräver att bilar byggs med 75 procent amerikanska delar. I Kina byggs allt med inhemska delar. Men i EU finns inga sådana krav.
– EU måste skapa lika villkor genom att införa ett minimikrav på europeiskt innehåll i de bilar som säljs här. På så sätt förhindrar vi att den industriella basen försvinner. Nya aktörer kommer fortfarande att vara välkomna i Europa – men produkter som säljs här måste också tillverkas här.
Om inte EU agerar kommer vi inte ens att ha råd att köpa bilar i framtiden, varnar direktören.
– Om det inte längre finns några jobb, finns det heller inga bilköpare. Självklart måste även europeiska företag hålla priserna nere. Och ja, europeiska konsumenter kommer fortfarande kunna köpa kinesiska bilar – men då tillverkade i Europa.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter