batteri elbil brinner

Batteri påstods vara brandsäkert – började brinna

Elbilen larmade om överhettat batteri. Men importören lovade att den inte var brandfarlig. Men i tisdags började batteriet brinna.
– Våra brandmän fick släcka höga lågor, berättar brandberedskapschefen.

Frank Westgård köpte en helt ny Xpeng G6 under förra hösten. Men bara tre veckor efter att han fått bilen fick han ett meddelande på elbilens skärm – att elbilens batteri var överhettat. Bilen togs då till en märkesverkstad, och där meddelade bilens system att batteriet kunde fatta eld. Verkstaden rullade ut elbilen på parkeringsplatsen, och där har bilen stått i flera månader.

Frank Westgård krävde att få häva köpet, men fick avslag under en längre tid. En lång process, men efter många om och men gick importören med på att Westgård skulle få en ny, motsvarande bil. Importören menade dock fortfarande att bilen aldrig har varit brandfarlig.
– Bilen flyttades utomhus som en rutinmässig hantering. Detta innebär inte att bilen var, eller är, brandfarlig, skrev marknadschef Trine Johansen hos importören Xpeng Motors Norway till Motor.no.

Xpeng G6.

Men vid 05-tiden på tisdag morgon skedde just vad man befarat – batteriet som monterats ur elbilen började brinna inne i bilverkstaden. Polis och brandkår ryckte ut, och röken var så stark att grannarna uppmanades hålla fönstren stängda.
– Våra brandmän fick släcka höga lågor, och sedan fick de transportera batteriet ut från bilverkstaden, berättade brandberedskapschef Kjell Espen Solhaug.

Frank Westgård har lämnat över bilen och väntar fortfarande på sin nya Xpeng. Han är lättad över att inte längre äga den bil som brann.
– Jag är väldigt glad att jag inte äger bilen. Den här branden visar att man måste ta sådana felmeddelanden från bilen på allvar, säger han.

Knut Arne Marcussen är PR- och kommunikationschef för Xpeng Motors Norway. I ett sms till Motor skriver han att de tar branden på största allvar.
– Detta är inte ett känt problem med våra bilar. Vi kommer nu samarbeta nära med alla relevanta instanser för att klargöra händelseförloppet och orsaken. Vi har redan involverat våra främsta tekniska resurser från huvudkontoret. Vår högsta prioritet är säkerhet för både kunder, anställda och samarbetspartner, skrev Marcussen.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt