Kollar kamremmen efter 11 000 mil: ”Förskräcklig”

Över 136 000 bilar återkallades. Motorn från Ford hade allvarliga problem.
– Vid 11 265 mil ser kamremmen förskräcklig ut, säger motordetektiven Eric Berg.

Den tidigare 1,0-liters EcoBoost-motorn från Ford, som bland annat användes i modeller som Focus, Fiesta och EcoSport, har haft allvarliga problem med oljepumpens rem. Problemet berodde på att remspännarmens arm kunde spricka eller lossna, vilket leder till förlust av oljetryck och i värsta fall motorhaveri och 136 135 bilar blev återkallade, enligt NHTSA. Motorns uppföljare finns i 2021 års modeller av Ford Kuga och Bronco Sport. Men frågan är – har Ford fixat problemen från den tidigare motorn?

Experten Eric Berg undersöker saken. En stor förbättring var att den nya motorn har både direkt- och portinsprutning, vilket minskar risken för igensatta insugsventiler – ett stort problem med tidigare motorer.
– En sak jag redan gillar är att denna motor inte bara är direktinsprutad. Den är både direktinsprutad och portinsprutad, vilket teoretiskt sett ska hålla insugsventilerna rena, sa Eric Berg.

Trots förbättringarna var oljepumpens rem däremot i dåligt skick efter bara 11 265 mil. Remmen hade sprickor längs kanterna och tecken på nedbrytning, vilket kan bero på bristande underhåll.
– Oljepumpremmen är fortfarande en svag punkt, särskilt om underhållet varit dåligt. Vid 11 265 mil ser remmen förskräcklig ut, fortsatte Eric.

Ford Kuga, som i USA går under namnet Ford Escape.

Motorn visade också viss slam- och rostbildning, sannolikt från förvaring utomhus, samt vissa tecken på fukt i cylindrarna. Men trots det menar Eric att motorn är mycket bättre än den tidigare modellen.
– Slutsatsen är att den här motorn är avsevärt bättre än sin föregångare.

Eric Berg konstaterade att även om motorn var en klar förbättring jämfört med 1-liters EcoBoost, innebär den nuvarande designen att fel på oljepumpremmen kan leda till omfattande reparationer.
– Om du köper en begagnad motor med denna rem är risken hög att du får problem längre fram, säger han.

Trots förbättringarna är den här motorn alltså fortfarande känslig om den inte underhålls ordentligt. När den används i stadsbilar som Escape och Bronco Sport, där motorn sällan når rätt arbetstemperatur, ökar risken för slambildning och problem med oljepumpens rem. Ford har dock lärt sig av tidigare misstag, och den här motorn har fått flera tekniska förbättringar. För bilägare betyder det att motorn kan fungera bra med regelbundet underhåll, men den är inte helt problemfri och kräver fortsatt uppmärksamhet.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt