Folkvagnsbussen blev dyrare än en Ferrari. Därför har hippierörelsens favoritbil blivit samlarnas våta dröm.
Volkswagens Type 2 visades upp för första gången 1949. Från 1950 till 1975 tillverkades ungefär 1,2 miljoner exemplar. Det blev hippierörelsens älsklingsfordon. Därför är det passande att den såldes i självaste Monterey.
Från början var de tänkta för hantverkare och bruksbilar. Enkla och billiga med rymliga förvaringsutrymmen där bak blev de mycket populära. I ett Europa som var på väg att resa sig ur krigets ruiner blev den en symbol för arbete.

Det tog inte lång tid innan Volkswagen förstod möjligheterna med den här skåpbilen. Därför skapade man specialmodellerna Microbus och Samba. Nu var det inte längre skåpbilar, utan husbilar eller fordon för stora familjer. De kunde lätt bäddas i ordning inför natten och var enkla att sköta.
Volkswagen Type 2 hittade snart över Atlanten. I USA gjorde den succé och blev väldigt populär. Det väckte också den amerikanska bilindustrin. Plötsligt hade de en konkurrent som byggde och sålde något som de inte alls hade tänkt på. Därför tror man att Vanen kommer som en motreaktion på Volkswagens Type 2.



Under 1970-talet blev de här mycket populära. Under den frihetliga hippieperioden stod Volkswagen Type 2 för ett icke kommersiellt och mindre materiellt alternativ till de stora kapitalistiska amerikanska bilmärkena. De målades ofta i färgglada toner och skumpade runt längs Stilla Havskusten medan passagerarna letade efter något trevligt strandhugg att slå sig ner på.
VW Type 2 har på senare år ökat i värde. Ett exemplar kan lätt springa över 500 000 kronor. Den här bilen är från 1954 och har den vanliga 1,2-litersmotorn med blygsamma 36 hästkrafter. När den visades upp för publiken rusade priset iväg mot helt makalösa höjder. Budgivningen hos Mecum blev smått vild och slutpriset hamnade på 2,5 miljoner kronor. Du kan hitta en begagnad Ferrari för betydligt mindre pengar.
Då var den i ett utmärkt skick. Bilen hade målats om till sin ursprungliga röda färg. Karossen är fri från bucklor och har givetvis ingen rost. Invändigt är det mesta original och uppfräschat. Att kliva in där är som att resa i tiden, för det rimliga priset av 2,5 miljoner kronor.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.