Cyklister har ett okänt kryphål i lagen. Trafikpolisen avslöjade misstaget efter granskning.
– Det var en kollega här i Helsingborg som gjorde upptäckten, säger Joakim Abrahamsson på Helsingborgspolisen.
Cyklister får inte trampa på gångbanor eller trottoarer. Det står tydligt i trafikförordningen. Om du blir påkommen på en trottoar kan det sluta med böter på 500 kronor. Om det däremot är en gångbana så går cyklisten fri.
– Lars Ekman här tittade igenom böteslistorna och upptäckte misstaget. Nu har vi skickat in ett förslag om att rätta till det, vi vill se böter på 1500 kronor för att cykla på gångbanan, säger Joakim Abrahamsson.
Det finns redan ett fastställt bötesbelopp för att begagna fel körbana. Om polisen kommer på dig med detta hyss, då kostar det 500 kronor.
– Men en körbana och en gångbana är inte samma sak. Därför ska man inte blanda samman det, säger Joakim Abrahamsson.

Du kan cykla på en gångbana och komma undan böter. Även om polisen ser dig kan de inte bötfälla förseelsen. Trots att det är ett tydligt lagbrott.
– Man får inget straff om man cyklar på gångbanan. Däremot kan vi stanna cyklisten och förklara vad som kan hända. Skulle man ställa till med en olycka kan det däremot vara en annan påföljd och brott, säger Joakim Abrahamsson.
Det finns en liknande fallucka i lagen för gångare. Här handlar det om fotgängare vid rödljus.
– Att gå mot röd gubbe ger heller inga böter. Men skulle det orsaka en olycka på något sätt kan det också göra så att man blir åtalad för andra brott, säger Joakim Abrahamsson.
Elsparkcyklar får heller inte färdas på gångbanor. Men precis som med de traditionella cyklarna finns det inga böter för att framför dem där det är avsett för fotgängare.
– Det är samma regler för elsparkcyklar som med vanliga cyklar. Förutsatt att de är lagliga, säger Joakim Abrahamsson.
Många vet inte att en hel del elsparkcyklar faktiskt inte är lagliga. Lars Ekman är expert inom det här området och har arbetat mycket med att få bort de olagliga från gatorna.
– En elsparkcykel som är laglig ska ha maximalt 250 watts motor och köra som fortast i 20 kilometer i timmen, om de överstiger detta så är det ingen elsparkcykel längre, säger Lars Ekman.
Han uppmanar alla föräldrar att vara uppmärksamma. Man ska vara noga med vilken elsparkcykel man köper till barnen.
– Med en elsparkcykel som har en 300 watts motor och kan köra upp till 25 kilometer i timmen blir det mopedklass 2. Skulle det vara 1000 watt och hastigheter över 25 då pratar vi mopedklass 1 och för det behöver man ett mopedkort
Bötesbelopp för cyklister:
Cykel med högre hastighet än gångfart på gågata/i gångfartsområde är 1 000 kr.
Rödljuskörning: 1500 kr
Ej iakttagit stopplikt 1000 kr
Ej iakttagit högerregeln 1000 kr
Överskridit heldragen linje 800 kr
Begagnat fel vägbana, tex cyklat på trottoar: 500 kr
Otilllåten fordonstrafik, tex köra mot enkelrikat: 500 kr
Överträdelse av förbud mot infart: 500 kr
Överträdelse av förbud att svänga i viss riktning: 500 kr
Reflex saknas vid färd i mörker: 500 kr
Otillåtet antal passagerare: 500 kr
Underlåtenhet av cykelförare att se till att passagerare under 15 år använt hjälm: 500 kr.
Cyklat utan belysning i mörker: 500 kr.
Färdbroms ej effektiv: 500 kr.
Ringklocka saknas eller ur funktion: 500 kr.
Källa: Polisen
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.