Transportstyrelsen varnar. Undantaget vid kontrollbesiktningen är försenad och tusentals bilar kan bli underkända från och med december.
– Vi beklagar detta djupt, men som fordonstillverkare har vi inget inflytande över de beslut som tas av mobilnätsoperatörer, skriver Volkswagen till sina kunder.
Den 1 december börjar den stora nedstängningen. Då börjar Tele2 och Telenor att släcka ner 2G- och 3G-nätet. Det gör så att tusentals bilar tappar kontakten med nödsystemet eCall.
– När de inte får kontakt med det här systemet så tänds en varningslampa och då blir fordonet underkänt, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Ägare av Skoda, Volkswagen och Audi är några som är värst drabbat. Många av deras modeller använder endast Tele2 och Telenor och kan inte använda sig av Telias nät som släcks först 2027. Är bilarna typgodkända efter 2018 blir de underkända i besiktningen när de tappat kontakt med nätet.
– På alla fordon som byggts efter 2018 är det ett krav att de ska fungera för att de ska bli godkända vid besiktningen, säger Per Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.

Myndigheten började tidigare i år att arbeta fram ett förslag till ett undantag i kontrollbesiktningen. Enligt detta skulle man inte kontrollera eCall på de här bilarna.
– Vi har börjat göra en översyn av kraven och den kommer att vara klar till halvårsskiftet. Sedan kommer det att börja gälla från årsskiftet, om det inte blir några förseningar och det kan lätt hända, sa Anders Gunneriusson tidigare i år.
Transportstyrelsen började skicka ut remisser på undantaget i juli. Sista svarsdagen för de berörda instanserna är sista augusti. Det kommer att bli mycket svårt att hinna bli klara med undantaget till nedsläckningen vid årsskiftet.
– Föreskriften bör kunna träda i kraft i början av nästa år gissningsvis apr-maj. Beroende på hur lång tid notifiering till EU tar med mera, säger Anders Gunneriusson.

Det gör att tusentals bilar kan underkännas vid besiktningen. Utan att ägaren har en rimlig möjlighet att reparera dem.
– Sammanfattningsvis innebär fordonens utformning, systemets komplexitet och brist på metod, utrustning och information om fordon och system att det inte är praktiskt genomförbart att kontrollera eCall-system i dagsläget, står det i Transportstyrelsens förslag.
Tidigare i år började Transportstyrelsens utredare arbetet med undantaget. Nu har Transportstyrelsen skickat ut sitt förslag på remiss. Sista datum för instanserna att svara är den 31 augusti. Med bara fyra månader kvar av året är det knappt om tid.
Resultatet blir mängder med underkända bilar. Samtidigt kan ägarna inte göra något åt saken.
– Vi utför kontroll och bedömning av eCall på fordon. Om fordonets självtest indikerar fel på gps signal så kommer fordonets varningssystem att signalera för det och vi kommer underkänna fordonet med en så kallad villkorstvåa vilket innebär att man som fordonsägare ska åtgärda bristen men det innebär inte med automatik ombesiktning, säger Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.
Så här motiverar Transportstyrelsen sitt förslag att slopa kontrollen av eCall.
– Sammanfattningsvis innebär fordonens utformning, systemets komplexitet och brist på metod, utrustning och information om fordon och system att det inte är praktiskt genomförbart att kontrollera eCall-system i dagsläget, skriver Transportstyrelsen.
Vi har sökt Volkswagen Groups representanter i Sverige för en kommentar. De har ännu inte svarat. Tidigare har de beklagat problemet.
– Vi beklagar detta djupt, men som fordonstillverkare har vi inget inflytande över de beslut som tas av mobilnätsoperatörer, skriver Volkswagen till sina kunder.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.