SUV:arna marknadsförs ofta som robusta och terränggående. Men i ett nytt offroadtest fastnade flera modeller redan vid de enklare momenten. Och världens mest sålda bil får sämst betyg.
Flera populära SUV-modeller visade oväntade brister när de testades i ett omfattande offroadprov i Australien. Testet som omfattade 16 modeller med allt från rena elbilar till diesel och hybrider avslöjade att många bilar inte klarar av de terrängutmaningar de ofta marknadsförs för.
SUV:ar är just nu bland de mest sålda biltyperna globalt och många köpare förväntar sig att de ska klara tuffare underlag än vanliga personbilar. Men testet visar att verkligheten ofta ser annorlunda ut. Bilarna utsattes för flera tuffa moment, däribland ett grepptest på rullande metallrullar som simulerar hjul som förlorar kontakt med underlaget, samt en brant sand- och grusklättring.
En av de största överraskningarna var KGM Torres. Det är en ny modell från ett tidigare Ssang Yong-märke och den hade en så dålig chassikonstruktion att dörren inte gick att stänga när bilen stod på ojämnt underlag. Men det kanske man förväntar sig av en kinesisk bil. Men inte av Nissan X-trail som hade exakt samma problem. En brist som i praktiken gör bilen olämplig för terrängkörning.

Flera andra modeller klarade inte heller greppprovet när endast ett hjul hade kontakt med underlaget. Däribland Nissan X-Trail och Mazda CX-60. Elbilarna Volkswagen ID.5 och Kia EV5, som teoretiskt borde ha en fördel i fyrhjulsdrift, visade sig ha problem med att hantera kraftfördelningen.
Modellerna som var med i testet
Modell | Motor/Drivlina | Effekt (kW) | Vridmoment (Nm) |
Haval H6 GT PHEV | 1,5L 4-cyl turbo PHEV | 321 | 762 |
Honda CR-V Wi LX | 1,5L 4-cyl turbo | 140 | 240 |
Hyundai Tucson Elite N-Line HEV | 1,6L 4-cyl turbo hybrid | 172 | 367 |
Jaecoo 17 Ridge | 1,5L 4-cyl turbo | 137 | 275 |
Kia EV5 Earth | 88,1 kWh dual motor | 230 | 310 |
Kia Sportage GT-Line HEV | 1,6L 4-cyl turbo hybrid | 173 | 367 |
Mazda CX-5 625 Touring | 2,5L 4-cyl | 140 | 252 |
Mazda CX-60 D50e GT | 3,3L 6-cyl turbo diesel | 187 | 550 |
Mitsubishi Outlander Exceed | 2,5L 4-cyl | 135 | 244 |
Nissan X-Trail Ti e-Power | 1,5L 3-cyl turbo + dual motor | 157 | 330 |
Skoda Karoq Sportline 140TSI | 2,0L 4-cyl turbo | 140 | 320 |
KGM Torres Ultimate | 1,5L 4-cyl turbo | 120 | 280 |
Subaru Forester Hybrid Sport | 2,5L 4-cyl hybrid | 145 | 276 |
Toyota RAV4 Edge | 2,5L 4-cyl hybrid | 163 | 221 |
Volkswagen ID.5 GTX | 84 kWh dual motor | 250 | 134 + 545 |
Volkswagen Tiguan 150TSI Elegance | 2,0L 4-cyl turbo | 150 | 320 |
Under sand- och grusklättringen var det flera bilar som tvingades avbryta på grund av överhettningsvarningar eller tekniska fel. Den kinesiska modellen Jaecoo J7 gick inte att få upp alls och rapporterade överhettning. Även Honda CR-V och Toyota RAV4 hade stora problem i testet. Skoda Karoq imponerade däremot med att klara greppprovet även när alla hjul slirade fritt på rullarna. Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson och Kia Sportage gjorde också starka insatser.

Testet visar tydligt att fyrhjulsdrift och terrängförmåga inte är självklart samma sak som att en bil bär SUV-märket. För köpare som har tankar på att använda sin SUV i krävande miljöer finns stora skillnader i kapacitet – och flera av de mest sålda modellerna är inte rustade för verklig offroad.
Det är också tydligt att nya drivlinor som hybrider och elbilar ännu inte har full kontroll över terrängkörningens krav, trots den avancerade tekniken. Att en modern SUV inte ens kan stänga sin dörr på ojämnt underlag sätter fingret på en brist som kan få betydelse för både säkerhet och körglädje. Men än mer oroande är Toyota RAV4 som inte ens tog sig förbi första backen utan att spinna hjulen. Och som hamnade toksist på rankingen tillsammans med en koreansk SUV.
Så många poäng fick bilarna

I poänglistan toppar Hyundai Tucson med 24 poäng, följt av Kia Sportage på 20 poäng. Delad tredjeplats med 19 poäng gick till fyra modeller: GWM Haval H6 GT, Mazda CX-5, Mazda CX-60 och Mitsubishi Outlander. I botten återfinns KGM Torres och Toyota RAV4, båda med bara 5 poäng. Att Toyota RAV4, världens mest sålda SUV, hamnar allra sist kom som en överraskning – och väcker frågor om hur mycket av marknadsföringen som faktiskt stämmer med verkligheten.

LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.