Tesla tar patent på en ny variant av gammal Formel 1-teknik till nya Roadster. Elbilen får sugfläktar som liknar de Brabham använde – vilket orsakade skandal i Sverige. Även världens idag snabbaste elbil använder en liknande teknik.
Nyligen avslöjade Teslas vice vd för fordonsteknik, Lars Moravy, att den åtta år långa väntan på Tesla Roadster snart kan vara över. Han sa också att elbilen kommer att bli “den mest fantastiska och spännande bilen någonsin”. Nu visar ett nytt patent som Tesla har lämnat in en ny version av gammal racingteknik som Roadster kan få, vilket kommer göra elbilen till en otrolig fartmaskin.
I Teslas patent beskriver de ett system med flera fläktar som ska hjälpa till att suga elbilen mot marken. Detta bidrar till ökat grepp, bättre acceleration, effektivare bromsning och förbättrad kurvtagning. Sugfläktarna gör det dessutom möjligt att generera extremt höga nivåer av downforce, oavsett hastighet, rapporterar Teslarati.


Tekniken påminner en hel del om fläktsystemet Formel 1-stallet Brabham använde sig av 1978 som gjorde att de dominerade på banan. Brabhams fläktbil debuterade vid Sveriges Grand Prix 1978 och när racet var avslutat vann Niki Lauda i överlägsen stil med sin Brabham BT46B och var hela 34 sekunder snabbare än tvåan. Men den ovanliga tekniken fick många protester emot sig efter racet och Brabhams stallchef vågade inte använda sig mer av fläktbilen.
Något som är tydligt med Teslas patent är att de har hämtat inspiration från världens snabbaste elbil, McMurtry Speirling. Den har slagit rekord på flera välkända banor runt om i världen och använder också en sugfläkt för att hålla sig fast i svängarna. Sperling är dessutom extremt snabb på raksträckor och gör noll till hundra km/h på 1,38 sekunder.
I Teslas patent beskrivs också ett system med sidokjolar som ska hjälpa till att täta bilens undersida, en teknik som påminner om den som F1-bilar använde i slutet av 1970-talet. Teslas sidokjolar är placerade både längs sidorna och framtill på bilen, och de kan fällas in eller ut beroende på körsituationen.
Teslas nya patent är imponerande i hur det kombinerar ny och gammal teknik. Men bara för att företaget har tagit patent på systemet betyder det inte att vi med säkerhet kommer få se Roadstern utrustad med en sugfläkt. Elon Musk har i alla fall tidigare lovat att Tesla kommer att bjuda på “den mest episka demonstrationen någonsin” i slutet av året.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.