Verkstad gick bet i 4 månader – räddades på 5 min

Fyra månader på verkstad – och bilen dömdes ut och skulle skrotas. Till slut lagade bilägaren själv sin gamla Volkswagen mirakulöst.
– Jag hade tänkt, säger Bo Semmelhack från Eskilstuna.

Han har en Volkswagen Golf Variant från 2009 som han ägt sedan den var ny. Bilen var i ett utmärkt skick. Bo hade sett till att serva och städa den så att bilen var nästan som ny.
– Den tionde februari i år startade inte bilen plötsligt. Jag fick hjälp av Assistansbolaget till Mekonomen som skickade mig vidare till Möller Bil. 

Där skulle det finnas kompetens för att undersöka vad som var fel på bilen. Bo betalade för den vidare transporten och väntade på besked.
– Möller Bil gjorde en felsökning och sa att de kunde hjälpa mig först den fjärde mars. Jag gick med på den saken och den fjärde mars ringde de igen och sa att det var startspärren som spökar.  Någon sådan finns inte att köpa till en så gammal bil som min, säger Bo Semmelhack. 

Startspärren på Bo Semmelhacks Volkswagen Golf gick inte att laga på fyra månader. Men ett enkelt knep löste allt till slut.

Vi pratar med Möller Bil. Där minns man problemet med Bo Semmelhack och hans besvärliga Volkswagen. Det visade sig vara startspärren som spökade.
– Grejen var att startspärren var aktiv i kombiinstrumentet och det var därför det inte gick. Eftersom vi inte kan reparera det så skickades den till en extern firma, de lyckades inte laga den och koda bort startspärren, säger Charlie på verkstaden hos Möller Bil.

Bilen var fin men gammal. Bo tyckte det var onödigt att skrota något som fungerar bra.
– Jag undrade om de kunde koppla ur den. Men det ville de inte eftersom det är en seriös firma. De kunde skicka den vidare till ett annat företag som kunde renovera den. Jag gick med på detta. Sedan drog det ut på tiden väldigt mycket, säger Bo Semmelhack.

Hos Möller Bil säger man att de gjorde sitt yttersta för att hjälpa Bo Semmelhack. 
– Vi kunde inte reparera startspärren utan anlitade en extern part. De drog ut på tiden och svarade inte via mejl eller i telefon. Då hamnade vi i kläm. Jag förklarade det här för kunden som också var med när vi försökte kontakta dem, säger Charlie.

Möller Bil gav till slut bilägaren grönt ljus. Den externa parten lovade bli klar med reparationen. 
– Möller Bil sa till mig att det skulle vara reparerat till den 19 maj, då hörde jag av mig, men det var inte klart. Till slut blev de färdiga och sa att det inte gick att laga den. Jag fick betala 3300 kronor för jobbet och hade tänkt skrota bilen, säger Bo Semmelhack.

Han fick hem sin döda bil. Där stod det som ett lik på gården och Bo funderade på vad han skulle göra med vraket.
– Då frågade jag min son om han ville ha den ändå. Vi kopplade då ur batteriet en stund och kopplade sedan in det igen, då gick bilen helt perfekt, säger Bo Semmelhack

Möller Bil beklagar hela historien.
– Det var det den inne för vi såg inget fel på batteriet, vi såg ingen anledning att kontrollera det och vi har alltid batteriladdare inkopplade när vi arbetar med bilar. Det enda vi kan säga är att det var problem med den externa firman och det är väldigt synd, säger Charlie. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt