Postnord tvingas köra vidare på diesel

Postnord tvingas köra vidare med lastbilar på diesel. Elnätet stoppar laddarna som behövs. 
– Det är många som trängs om effekten här i området och handläggningstiden för utökad kapacitet är otroligt lång, säger Liv Najjar, fordonschef på Postnord till DN. 

Postnord går i bräschen för övergång till elbilar och ellastbilar. Sedan flera tår tillbaka har de börjat byta ut både postbilar och lastbilar mot elektriska alternativ. Men för fordonen som utgår från jätteterminalen i Segeltorp är det stopp. Elnätet är så klent att det inte klarar de na laddarna som skulle behövas. 
– Det är otroligt frustrerande för oss som vill ställa om snabbt och ligga i framkant, men för andra mindre logistikbolag kan det vara helt avgörande om det tar tre eller sju år att få kapacitet, säger Liv Najjar till DN

Istället måste Postnords fordon köra 14 000 mil i månaden på HVO100-diesel. Utsläppen är marginellt högre än på el, men Postnord vill hellre ha elektriska bilar. Vattenfall kan inte ge förtur. 
– Har man stora anslutningar som påverkar regionnätet så att vi behöver förstärka där så kan det ta flera år beroende på hur situationen ser ut. Det är bara att beklaga men så är det, säger Ann-Marie Gelius, chef för anslutningar till lokalnät på Vattenfall eldistribution, till DN. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt