Han har köpt en Mercedes-AMG GT63 S E Performance för en bråkdel av priset. En bil som ny kostar runt 2 miljoner kronor – nu ska den få nytt liv igen men det kommer inte utan motgångar.
– Det här kan absolut vara ett riktigt kap jämfört med nypriset, säger Mat Armstrong.
YouTube-profilen Mat Armstrong har gjort det igen. Britten är känd för att köpa kraschade superbilar och blåsa liv i dem med egna händer. Nu har han lagt vantarna på en av Mercedes mest avancerade och sällsynta modeller.
– Det är bara runt 15 stycken av dem i hela landet. Och jag fick den för 50 000 pund (cirka 645 000 kronor), säger Mat.
Men det finns en anledning till att priset var så lågt. Bilen är svårt krockad, med både strukturella skador och förstörda komponenter. Bland annat är den avancerade keramiska bromsskivan sprucken. En detalj som kostar runt 80 000 kronor att ersätta.
– Det är som sprickan på Revuelton fast här fram. Det hade varit så mycket bättre om den inte var sprucken, konstaterar han när han inspekterar skivan.
Mat har tidigare lyckats rädda en totalkvaddad Lamborghini Revuelto som också var världens första kraschade Revuelto. Men den här gången är målet ännu mer extremt för han ska inte bara återställa bilen utan göra den ännu mer extrem.
– Den här bilen har redan över 800 hästkrafter. Men om vi sätter på hybridturbos, downpipes och optimerar den så snackar vi över 1 000 hästar. I en fyradörrarsbil! Det vore helt galet, säger Mat.
Men först måste bilen räddas på riktigt. Under demonteringen upptäcks skador som inte bara kräver nya delar, utan också omfattande reparationer av chassit.
– Det här är det värsta jag har gett mig in på. Strukturella skador i trånga utrymmen, precis intill elledningar, och vi måste svetsa inifrån kupén, säger Mat.

För att komma åt att knacka ut bucklor och anpassa nya delar måste han ta bort pedaler, inredning och till och med riva upp heltäckningsmattan. Sätet går inte heller att flytta eftersom elen är urkopplad.
– Jag har hållit på i tre timmar nu. Jag måste ta en dusch och samla mig, säger han mitt i kampen med en motsträvig stålpanel.
Efter dagar av svetsande, slipande och improvisation är det mesta av den strukturella delen återställd.
– Någon som är professionell hade säkert kunnat göra det snyggare. Men vi är inte professionella – vi vill bara att det ska hålla. Det här kommer att funka. Du skulle kunna lyfta bilen på det här fästet nu.

När han till sist sätter dit den nya hjulupphängningen och monterar den svindyra bromsskivan börjar bilen se hel ut igen. Men resan är långt ifrån över.
– Vi har lagt 14 000 pund (cirka 180 000 kronor) på delar hittills. Men det här är fortfarande ett kap jämfört med nypriset – och bilen har bara rullat 645 mil.
Nästa steg blir att montera kylsystemet, få igång bilen och sedan börja trimma den till max.
– Vi ska skicka den här till månen. Se hur snabb vi kan göra den med hybriden. Det här kan bli en av världens snabbaste sedaner, säger Mat Armstrong.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.