Så räddas du av Volvos nya säkra supersäte

Carup kan avslöja Volvos nya superinnovation. Ett nytt säte ska rädda din ryggrad.
– Lutade passagerarpositioner ökar risken för farligt stora belastningar på ryggraden, uppger Volvo i patentet.

Moderna bilar är säkrare än någonsin tidigare, men biltillverkare strävar ständigt efter att höja säkerheten ytterligare. Volvo Cars har nu lämnat in en patentansökan till European Patent Office för ett nytt bilsäte som är utformat för att minska risken för ryggskador vid kollisioner.

Volvo hävdar i sin patentansökan att de har identifierat ett problem med dagens bilsäten. Enligt Volvo har passagerare som sitter avslappnat eller i en tillbakalutad position en ökad risk att skada ryggraden vid frontalkrockar.
– Ett problem uppstår vid fordonskrockar när passagerare i ett fordon är placerade i mycket lutade, avslappnade/vilande positioner, uppger Volvo i patentet.

Volvo vill revolutionera bilstolar och göra dem säkrare för din ryggrad vid en olycka.
Ritningar från Volvos patentansökan visar hur det nya sätet kommer att fungera. Det nya sätet består av en sitsbotten och en länkstruktur som kopplar sitsen till bilens golv. Vid en kollision möjliggör länkstrukturen en rörelse av sitsbotten så att passageraren får bättre kontakt med säkerhetsbältet. 

– Sätet minskar den åkandes axiella belastning på ryggraden med hjälp av en sitshöjare eller svängmekanism som rör sig eller deformeras på ett kontrollerat, belastningsbegränsat sätt, så att den åkandes rörelsemängd/kinetiska energi under en kollision (t.ex. vid en frontalkrock) absorberas över en längre sträcka, vilket leder till lägre toppbelastningar på ryggraden. I olika utföringsformer är rörelsen som skapas av sitshöjarmekanismen under en frontalkrock sådan att den åkande rör sig framåt och nedåt, skriver Volvo Cars.

När det nya supersätet kommer att introduceras i Volvos bilar återstår att se. Tidigare i år tog tillverkaren även patent på ett nytt sätessystem som ska stoppa ubåtsproblemet. Termen ubåtsproblemet, som det kallas på svenska, beskriver vad som kan hända vid en frontalkollision om kroppen glider ut under säkerhetsbältet. När detta händer kastas passageraren runt i bilen och kan slå i instrumentbrädan, vindrutan, fönster, dörrar eller andra hårda ytor i bilen.
Hur de nya säkerhetssystemen kommer att integreras tillsammans ska bli spännande att följa.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt