Han byggde om sin Volvo till en unik XC70 R. Trots 300 trimmade hästkrafter har bilen klarat 37 000 mil.
– För mig är detta nu den perfekta kompromissen. Utseendet som en XC och kraften som en R, säger ägaren.
Volvo XC70 är idag en av Sveriges vanligaste bilar. Modellen blev dock inte bara populär på hemmaplan – även i resten av Europa finns det gott om exemplar. En av dem ägs av holländaren Arno van Kessel, som köpte sin XC70 Cross Country år 2002. Han hävdar själv att bilen erbjuder det bästa av två världar.
– Jag har varit bilentusiast sedan ung ålder, säger Kessel, till Auto Week.
Arno har kört sin Volvo 37 000 mil och har inga planer på att göra sig av med den. Han är lite av en Volvoentusiast och äger även en Volvo XC90. Genom åren har han gjort flera ändringar på sin Volvo XC70 – målet har hela tiden varit att förvandla den till en unik bil.
– Min Volvo XC70 byggdes om till en XC70 R omkring 2015, som ett experiment. Endast en prototyp av XC70 R finns, och den byggdes av IPD i USA. I dag finns den på Volvomuseet i Sverige, säger Arno.
Holländaren har bland annat trimmat Volvons motor så att den nu har 300 hästkrafter och ett vridmoment på 460 Nm. Han har även tvingats justera växellådan för att den ska klara den ökade effekten. Dessutom har Arno utrustat Volvon med nya stötfångare och bakljus.
– Jag förväntar mig att den lever längre än mig, säger ägaren.
Volvon är däremot inte felfri. Därför bestämde sig Arno för att lämna in den på verkstad för att se hur den egentligen mår. I Auto Weeks senaste klipp på Youtube får vi se när besiktningsmannen Joep Schuurman genomför en kontroll av den gamla Volvon.
Joep Schuurman börjar med att provköra bilen. Han märker snabbt att Volvon har väldigt mycket kraft, men att den vibrerar kraftigt vid tomgång och att det är väldigt mycket oväsen i bilen när den körs. Dessutom stannar inte bilen utan att rycka vid inbromsning.
– Man kan definitivt känna att mycket har gjorts på chassit och drivlinan, men det är inte bara positivt, säger besiktningsmannen.
Joep undersöker därefter Volvon i verkstan och hittar omedelbart ett fel med den främre differentialen – en upptäckt som förvånar Arno, eftersom han nyligen bytte den delen.
– Ett bakslag, men inte oöverkomligt. Reparationer är nödvändiga, eftersom vi emigrerar till Österrike i sommar och fyrhjulsdriften kommer att vara praktisk där, säger Arno.
Efter undersökningen känner sig Arno nöjd. Han avslöjar även att han inte har några som helst planer på att sluta köra sin Volvo – tvärtom hoppas han att den ska leva längre än honom själv.
– Mina söner, 23, 21 och 18 år gamla, har alla alltid åkt i Volvon som spädbarn, småbarn, förskolebarn, tonåringar och nu som unga vuxna. Volvon kommer så småningom att hamna hos en av dem, avslutar Arno.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.