Varenda biltillverkare lovade en elektrisk framtid men verkligheten hann ifatt. Men de visade sig vara kappvändare. Sviktande efterfrågan och politisk osäkerhet har nu fått tillverkarna att backa. Så här har löftena rivits upp – bilmärke för bilmärke
Den globala elbilsförsäljningen ökar, men inte i den takt branschen räknat med. Orsaker som bristande laddinfrastruktur, politisk osäkerhet, tullar, och svag efterfrågan har fått flera aktörer att se över sina elbilsdeadlines. Många tillverkare som tidigare siktade på att helt eller delvis gå över till elbilar har nu dragit tillbaka eller formulerat om sina löften.
Tidningen Daily Mail har karlagt hur tio biltillverkare övergett eller skjutit upp sina löften om att endast sälja elbilar. Det finns fler exempel än dessa på biltillverkare som rivit upp sin storstilade planer på att endast sälja elbilar.
Mercedes-Benz
Målet: att vara helt elektriskt till 2030, om ”marknadsförutsättningarna tillåter”. Nu fortsätter den tyska biljätten att sälja besin- och hybridbilar efter 2030. VD Ola Källenius kallar det en “kursändring” efter att elbilsförsäljningen sjunkit med 23 procent.
Volvo
Målet: Enbart elbilar till 2030. Istället är målet att 90-100 procent el- eller laddhybrider vid flutet av decenniet. Förseningar förklaras av dålig laddinfrastruktur, indragna subventioner och osäkerhet kring tullar.
Audi
Målet: Avsluta produktion av förbränningsmotorer 2033. Nu fortsätter Aufi tillverka besnin- och hybridbilar in i 2030-talet. Biltillverkarens EV-försäljning utgjorde mindre än 10 procent av deras globala försäljning senaste året.
Porsche
Målet: 80 procent av försäljninge skulle vara elbilar till 2030. Nu mjukar de upp målet, fortsätter sälja modeller med förbränningsmotorer som Cayenne modellen efter 2030
Ford
Målet: Alla personbilar i Europa elektriska eller laddhybrider till 2026, och helt eldrivna 2030. Nu anses deadlinen 2030 anses vara “för ambitiös”. De beskriver att efterfrågan och lagstiftningsorsäkerhet har fått företaget att bromsa planerna.
Aston Martin
Målet: Första elbilen till 2026. Nu skuts elbilsdebuten upp till slutet av decenniet. Och siktar på att vara helt elektriska 2035-2040.
Bentley
Målet: sluta sälja fossildrivna bilar till 2030. Nu skjuter de upp övergången till 2035. Deras första elbil lanseras 2026 nu som stad-SUV inte, GT-modell.
Lamborghini
Inget tydligt mål. Nu siktar de på att lansera första elbilen Lanzador 2029. Fortsätter producera V8- och V12-modeller in på 2030-talet.
Alfa Romeo
Målet: Endast elbilar från 2027. Nu övergår de till en “multi energistrategi”, inte enbart el.
Lotus
Målet: Endast elbilar från 2028. Nu är planen att satsta på hybridteknik. Planerar en “superhybrid” med turboladdad bensinmotor, batteri och ultrasnabb laddning.
LÄS MER:

Rasmus Söderqvist studerar journalistik och har skrivit för Vasabladet.