10 000 elbilar testade – upptäckten som förvånar

En ny genomgång av 10 000 elbilar krossar flera fördomar om batterier. Om batteriet används på rätt sätt håller det längre än bilen.
– Tveka inte att maximera användningen av dina elbilar, uppger Geotab.

Ett batteribyte kan kosta mer än en begagnad elbil. Det är mångas främsta invändning mot elbilar. Bildataföretaget Geotab har analyserat 10 000 elbilar för att se hur länge batteriet håller egentligen. Svaret förvånar en del. 

De fann att batterierna i genomsnitt försämras med 1,8 procent per år. Det är en nedgång från 2,4 procents försämring i deras tidigare undersökningar. Den genomsnittliga livslängden för en personbil i Sverige är 19,5 år. Det innebär att batteriet i de flesta fall kommer att hålla i över 20 år – mer än hela bilens livslängd.

I genomsnitt tappade batteriet 1,8 procent per år. Men spridningen mellan olika modeller var relativt stor. Källa: Geotab

När det är dags att skrota bilen kan bilen fortfarande ha mer än 70 procents kapacitet kvar i batteriet. Försämringen är störst de första åren, och går sedan långsammare. Det är heller inte särskilt vanligt att batterier går sönder av andra orsaker än att de försämras av ålder och användning. 

Men det finns många faktorer som kan påverka hur snabbt batteriet åldras och slits, enligt Geotabs undersökning. Frekvent snabbladdning är en faktor som sliter mer på batteriet än om du laddar långsamt med lägre effekt. 

Att köra sin elbil över 2000 mil per år istället för mindre än 800 mil hade inte särskilt stor inverkan på slitaget, något som kan förvåna många. Källa: Geotab

Laddningsgraden sägs också kunna förlänga livslängden. Om elbilen kan hållas laddad mellan 20 och 80 procent är det allra bäst för batteriet. Det bästa är också om du kan undvika både extrem värme när batteriet ska laddas. 

Geotab har också funnit stora skillnader i försämringen av batteriet hos olika elbilsmodeller. Elbilar med luftkylda batteriet, till exempel äldre Nissan Leaf, har visat sig åldras snabbare än vätskekylda batterier. En Tesla Model S från 2015, som använder vätskekylning, har en genomsnittlig nedbrytningshastighet på 2,3 % per år. Däremot hade Nissan Leaf från 2015 med passiv luftkylning en nedbrytning på 4,2 % per år. 

En förvånande insikt var att det inte fanns ett linjärt samband med körsträckan och nedbrytningen av batteriet. Elbilsbatterier som kördes mer åldrades inte så snabbt som man skulle kunna förvänta sig av den längre körsträckan. En annan upptäckt var att det var något sämre för batteriet att använda vägguttaget jämfört med en laddbox för hemmabruk. 

– Tveka inte att maximera användningen av dina elbilar. Hög fordonsanvändning påverkar inte batteriets livslängd negativt, så du kan minska den totala ägandekostnaden genom att öka antalet körtimmar på vägarna, uppger Geotab.  
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt