En ny typ av bensin håller på att göra entré i Europa. Nya E20 innehåller dubbelt så mycket etanol som dagens bensin. Nu kommer politiska krav om att införa E20-bensinen i EU.
Det handlar om E20. Det är en bensinblandning som innehåller 20 procent bioetanol, alltså dubbelt så mycket som dagens vanliga E10. Tanken är att minska utsläppen av koldioxid och göra fossila bränslen lite grönare. Något som kan bli viktigt i många år framöver eftersom miljontals bilar med förbränningsmotorer fortfarande rullar på våra vägar.
E20 testas redan i Tyskland, bland annat i Mannheim där vissa företag använder det i sina egna bilar rapporterar t-online. Forskning visar att bioetanol kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent jämfört med vanlig bensin, beroende på hur etanolen framställs. När man blandar bioetanol med andra förnybara ämnen kan utsläppen sänkas med ungefär 40 procent totalt.

Men det finns hinder på vägen innan E20 kan säljas brett. Idag tillåter regelverket i Europa bara bensin med maximalt tio procent etanol, vilket innebär att E20 kräver nya standarder för att bli laglig att tanka. Dessutom kan inte alla bilar hantera den högre etanolhalten. Många moderna bensinbilar ska klara E20 utan problem. Men äldre modeller kan få tekniska problem som stör bränslesystemet. Det kan också leda till en något högre förbrukning, ungefär tre procent mer, skriver t-online.
Nu har det rests förslag i EU-parlamentet om att EU ska tillåta E20-bensinen. CDU-ledamöterna Norbert Lins, Peter Liese och Jens Gieseke har redan vänt sig till kommissionens ordförande
Ursula von der Leyen . E20 skulle samtidigt kunna sänka utsläppsavgifterna när ETS2 införs 2027. 2021 byttes den då “vanliga” bensinen ut mot E10 på svenska mackar. Då rådde stor osäkerhet och tveksamhet bland bilägare. För det var inte alla bilar som klarade av den nya bensinblandningen. Tidigare var det sagt att Sverige kunde få E15 eller E20 redan i år. Men just nu
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.