Parkeringsvakten berättar: Så här går det till bakom kulisserna på bötescirkusen.
– Man får en budget och pengarna ska in varje dag, säger en parkeringsvakt.
Ilskan mot parkeringsbolagen breder ut sig över landet. Antalet böter och kontrollavgifter skjuter iväg och vreden går ut över parkeringsvakterna.
– Man har fått vara med om det mesta. En kollega blev överfallen, en person kastade böterna på honom och slog till honom. Jag har blivit upphunnen och nedsparkad.
Ibland händer det att parkeringsvakterna blir förföljda. Vissa bilägare blir rasande när de får böter.
– Jag minns en bil som vi fick bortforslad. Ägaren sökte upp mig i hemmet och krävde mig att betala 30 000 kronor, annars skulle han och kompisarna komma på besök. Då satt jag med överfallslarmet redo.

Den här parkeringsvakten väljer att berätta om hur det fungerar i branschen. Parkeringsbolagens verksamhet har annars varit en ganska sluten bransch.
– Jag har arbetat på olika bolag. Det har varit seriösa företag där man har en fast lön och ska sköta parkeringsövervakning. Om det sedan är en eller tio böter om dagen spelar ingen roll.
Enligt den här parkeringsvakten finns det flera seriösa bolag. Vår parkeringsvakt har även arbetat på de som verkar i branschens kråkvinkeltillvaro.
– Sedan var jag på ett tredje bolag. De hade knappt någon utbildning av parkeringsvakter. Man fick gå igenom några skyltar och skickades sedan ut på fältet. Då skulle man komma upp i 4000 kronor om dagen och lönen var provisionsbaserad.
Det är helt emot branschorganisationen Sveparks regler. De har satt upp noggranna stadgar som alla medlemmar måste följa.
– Precis som alla andra branscher finns det oseriösa aktörer. Men vi vill ha ordning och reda och hoppas städa upp bland dem. För att vara medlem hos oss måste man ställa upp på våra regler, säger Louise Bill, vd för Svepark.
Deras reglementen ställer krav på att personalen ska ha uniform, ha utmärkta bilar och parkeringsvakterna får inte avlönas genom provision.
– Om man inte är med på de reglerna kan man inte vara medlem hos oss, säger Louise Bill.
Parkeringsvakten som avslöjar hemligheterna bakom kulisserna ger en ganska skrämmande bild av hur det kan gå till. De mindre nogräknade parkeringsbolagen gör allt för att kunna bötfälla bilägaren.
– På det oseriösa bolaget fick man höra från högre ort att pengarna skulle in. Man fick lappa folk även om de bara stod några millimeter utanför rutan, säger parkeringsvakten.
Även parkeringsbolag måste tjäna pengar och gå med vinst.
– Lönen måste bära sig, men finns det inga felparkerade bilar så blir det problem. Sedan kan det vara olika upplägg mellan tomtägare och parkeringsbolaget. Ett ganska vanligt system är att de delar 80/20, säger parkeringsvakten.
Enligt hen behöver jobbet inte vara ett rent helvete.
– Men om man arbetar på ett bra företag så kan det faktiskt vara riktigt trevligt att vara parkeringsvakt. Man får ha ett stort hjärta och vara förstående mot folk. Om det kommer någon med ett barn under armen och är lite sen så brukar jag riva lappen, säger parkeringsvakten.
Många bötfällda säger att parkeringsvakten har påstått att de inte går att makulera i efterhand.
– Det är skitsnack, det går visst att göra, man kan göra det i systemet tills man går av passet, säger parkeringsvakten.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.