Porsche släpper ny hyperbil – i ett enda exemplar

Porsche släpper unik hyperbil för gatan i ett enda exemplar. De har förvandlat racerbilen 963 LMDh till en brutalt vägmonster. 
– En upplevelse som kommer att följa med mig hela livet, säger Timo Bernhard som testkört på landsvägen.

Porsche har specialtillverkat en ny gatlegal hyperbil i ett enda exemplar. Den är specialbyggd åt amerikanske affärsmannen, racerföraren och stallägaren Roger S. Penske. Porsche tog racerbilen 963 LMDh och byggde om den så att den blev laglig att köra på vanliga vägar. Den premiärvisas nu under Le Mans.

Den som hade hoppats på en nya 918 Spyder blir besviken. Nya Porsche 963 RSP kommer inte att serien tillverkas. Det blir bara ett exemplar. Bilen byggdes efter en idé från Porsches USA-chef Timo Resch. Porsche har gjort det en gång tidigare, på 70-talet gjorde Porsche 917 laglig för gatan. 

För 50 år sedan släpptes Porsche 917 i en gatversion. Nu gör Porsche det igen – med Porsche 963.

Den nya hyperbilen har många likheter med racerversionen av Porsche 963. Men Porsche har bland annat gett bilen mer täckning över hjulhusen och en annan bakvinge för att den ska bli laglig. Coupén har blivit mer personbilslik och kolfiberstolen och dörrpanelerna är läderklädda. Taket är klätt i alcantara. I övrigt inskränker sig bekvämligheterna i kupén till en mugghållare. 

V8-motorn med dubbelturbo är hämtad direkt från racerbilen. Den har dock programmerats om för att kunna köras på vanlig bensin. Effekten är på 680 hästkrafter, dessutom får den hjälpa av en elmotor på upp till 50 kW, men det förändrar inte drivlinans total effekt.  Motorn växlas med en sjuväxlad sekventiell växellåda från Xtrac som är hämtad direkt från racerbilen. 

Chassit har försetts med  Multimatic DSSV-stötdämparna som är utformade för racingprototyper är i sitt mjukaste läge för att skapa en mer följsam körning. Styrenheten modifierades för att bilen skulle kunna styra blinkers och justera strålkastarna för vägkörning. Bilen får köras på allmän väg med franska skyltar då franska myndigheter beviljat dispens. Racerföraren Timo Bernhard som vunnit Le Mans tre gånger har provkört. 

– Det var en upplevelse som kommer att följa med mig hela livet. Att köra på en allmän väg med en 917:a bredvid mig – det kändes overkligt. Bilen uppförde sig perfekt – den kändes lite vänligare och mer förlåtande än en vanlig 963:a – och kändes superspeciell och mycket bekvämare, särskilt eftersom jag inte behövde all min säkerhetsutrustning, säger han. 

Dela med dig av Carup

Senaste nytt