Stora skrällen: Volkswagens nya elbilsplattform SSP får plats för en förbränningsmotor som tillval.
Det har gått troll i utvecklingen av Volkswagens nya plattform för elbilar, SSP. Men nu börjar saker och ting falla på plats. Efter enorma mjukvaruproblem har VW fått fart på sakerna efter att de började samarbete med amerikanska elbilstillverkaren Rivian. Någon gång 2026-2027 kan de första bilarna komma ut.
Nu kommer den överraskande nyheten att Volkswagen gör plats för en förbränningsmotor i nya elbilarna. Det ska vara möjligt att montera in en bensindriven räckviddsförlängare i nya elbilarna som tillbehör, uppger Motor1. Något som bekräftas av bilder från Volkswagens presentation. En teknik som kom i BMW i3 redan 2014, men som blivit populär igen i Kina. Det är en bensinmotor som inte driver hjulen, utan istället laddar batteriet.

Att Volkswagen introducerar den i nya plattformen är kanske inte så förvånande. De är redan på väg att släppa en bil i Kina med räckviddsförlängare. Konceptbilen heter ID.Era. Men om det är inte säkert att de släpper elbilar med räckviddsförlängare i Europa. Vd Thomas Schäfer är tveksam och tycker att lösningen är för dyr.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter