Nu rullar allt fler rekordlånga fordonståg på svenska vägar. Victoria Deichmann rattar Brings 34,5 meter långa Scania-ekipage.
– Det blir en annan körning – särskilt vid rondeller och backning, säger hon.
Nya regler i Sverige sedan 1 december 2023 gör att fordonståg nu är tillåtna. Det innebär en total fordonslängd på 34,5 meter. De extra långa långtradarna har börjat bli en vanligare syn i trafiken. Nu berättar Bring att de tagit 8 nya jättelastbilar i drift och nu har 16 ekipage ute på vägarna. En av de som kör dem är Victoria Deichmann i Jönköping.
– Det är en utmaning, men jättekul, säger Victoria.
Hon rattar en Scania R500 med 12,7-liters V8-motor på 500 hästkrafter. Den är drygt 8 meter längre än en vanlig 24-meters lastbil.
– Jag får tänka till mycket eftersom bilen är så pass mycket längre än en vanlig lastbil. Det blir en annan körning – särskilt vid rondeller och backning, säger hon.



De längre fordonen kan transportera upp till 50 procent mer gods jämfört med en konventionell lastbil på 24 meter. Det innebär färre transporter på vägarna – och minskade utsläpp. Enligt Trafikverket kan utsläppen minska med 4–6 procent när längre lastbilar ersätter kortare alternativ.
Det är även annat som måste byggas om för att passa de extra långa lastbilarna. Bring har byggt en ny specialanpassad bilxtvätt för att rymma de upp till 34,5 meter långa lastbilarna.
– Det är en viktig del av vårt arbete för att minska klimatpåverkan och samtidigt möta våra kunders ökande transportbehov. Genom att använda längre fordon kan vi flytta mer gods med färre körningar – vilket minskar både utsläpp och belastning på vägnätet, säger Erik Roth, koncerndirektör på Bring.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter